MDR - EU-richtlijn inzake mandatory disclosure rules
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789013164251Samenvatting
Dit boek beschrijft op overzichtelijke wijze de nieuwe regelgeving omtrent het melden van potentieel agressieve grensoverschrijdende fiscale transacties: de zogeheten EU-richtlijn inzake de mandatory disclosure rules (kortweg MDR-richtlijn). Het boek dient als handboek voor elke praktiserende fiscalist en geeft zowel uitleg over de achtergrond als inhoud van de nieuwe regelgeving en signaleert en adresseert daarnaast diverse onduidelijkheden en aandachtspunten. Kortom: EU-richtlijn inzake mandatory disclosure rules is van grote waarde voor elk type (bedrijfs)fiscalist.
Op 25 juni 2018 is de EU-richtlijn inzake de mandatory disclosure rules, kortweg MDR-richtlijn, in werking getreden. Deze richtlijn bevat nieuwe regelgeving omtrent het melden van potentieel agressieve grensoverschrijdende fiscale transacties.
Indien een grensoverschrijdende fiscale transactie aan bepaalde kenmerken voldoet, dient deze transactie op basis van de Nederlandse implementatiewetgeving tegenwoordig binnen 30 dagen gemeld te worden aan de Belastingdienst. In principe ligt de verplichting om de melding te verrichten bij de adviseur die betrokken is bij het advies onderliggend aan de transactie, maar in bepaalde gevallen valt de meldingsplicht terug op de belastingplichtige.
Zowel de MDR-richtlijn als de Nederlandse implementatiewetgeving kent vele open normen en onduidelijkheden. Dit boek beschrijft op overzichtelijke wijze de achtergrond en inhoud van de nieuwe regelgeving en signaleert en adresseert diverse onduidelijkheden en aandachtspunten voor de fiscale praktijk.
De MDR-richtlijn dient voor elke fiscalist onderdeel van het fiscale DNA te zijn. Dit boek geeft beknopt de relevante overwegingen weer van de huidige stand van de regelgeving, evenals de punten die voor de wet- en regelgever in de toekomst aandacht behoeven.
Naast een volledig overzicht van de achtergrond en inhoud van de nieuwe regelgeving, is dit boek geschikt als handboek voor elke praktiserende fiscalist die te maken heeft met grensoverschrijdende transacties. Het maakt daarbij niet uit in welke sector deze fiscalist werkzaam is. Kortom: MDR EU-richtlijn inzake mandatory disclosure rules is van grote waarde voor elk type (bedrijfs)fiscalist en adviseur. Zowel met een algemene fiscale achtergrond als specialisatie op een bepaalde belastingsoort.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
HOOFDSTUK 1
Inleiding / 1
HOOFDSTUK 2
Wat is het toepassingsgebied? / 5
HOOFDSTUK 3
Wie moet melden? / 7
3.1 Inleiding / 7
3.2 De intermediair / 7
3.2.1 Definitie intermediair: twee soorten / 7
3.2.2 De (hulp)intermediair kan natuurlijk of niet-natuurlijk persoon zijn / 8
3.2.3 Kwalificatie als (hulp)intermediair vereist nexus met de EU / 10
3.2.4 Meldingsplicht beperkt tot (hulp)intermediair met Nederlandse nexus / 10
3.2.5 (Hulp)intermediair moet bepaalde werkzaamheden uitvoeren / 13
3.2.5.1 Koppeling met een belastingplichtige vereist / 13
3.2.5.2 Activiteiten als (hulp)intermediair die leiden tot meldingsplicht / 14
3.2.5.3 Activiteiten als (hulp)intermediair die niet leiden tot meldingsplicht / 15
3.2.6 Enkele beroepsgroepen nader beschouwd / 16
3.2.7 Onderzoeksplicht (hulp)intermediair / 18
3.2.7.1 Geen onderzoeksplicht voor de hulpintermediair / 18
3.2.7.2 Geen onderzoeksplicht voor de intermediair / 19
3.2.8 Verschoningsrecht / 23
3.2.8.1 Ontheffing op grond van wettelijk verschoningsrecht / 23
3.2.8.2 Geen ontheffing op grond van informeel verschoningsrecht / 24
3.2.8.3 Wat als iemand zich op het wettelijk verschoningsrecht beroept? / 26
3.2.9 Meerdere (hulp)intermediairs / 27
3.2.9.1 Ontheffing door melding andere (hulp)intermediair / 27
3.2.9.2 Bewijs reeds gedane melding / 28
3.3 De relevante belastingplichtige / 29
3.3.1 Definitie relevante belastingplichtige / 29
3.3.2 Kwalificatie als relevante belastingplichtige vereist geen nexus met de EU / 30
3.3.3 Kwalificatie als meldingsplichtige relevante belastingplichtige vereist nexus met Nederland / 31
3.3.4 Onderzoeksplicht relevante belastingplichtige / 32
3.3.5 Meerdere relevante belastingplichtigen / 33
3.3.5.1 Rangorderegeling bij meerdere relevante belastingplichtigen / 33
3.3.5.2 Ontheffing bij meerdere relevante belastingplichtigen / 34
HOOFDSTUK 4
Welke constructies moeten worden gemeld? / 35
4.1 Inleiding / 35
4.2 Constructie / 35
4.3 Grensoverschrijdend / 37
4.3.1 Betreft (ten minste één EU-lidstaat) / 38
4.3.2 De aanvullende voorwaarden van art. 2d onderdeel a WIBB / 38
4.4 Meldingsplichtig; wezenskenmerken; main benefit test / 41
4.4.1 De main benefit test / 42
4.4.2 Wezenskenmerken / 47
4.4.2.1 Categorie A: algemene wezenskenmerken die aan de ‘main benefit test’ zijn gekoppeld / 48
4.4.2.1.1 Wezenskenmerk A1 (constructies met geheimhoudingsclausule) / 48
4.4.2.1.2 Wezenskenmerk A2 (resultaatafhankelijke vergoedingen) / 49
4.4.2.1.3 Wezenskenmerk A3 (gestandaardiseerde documentatie of structuren) / 50
4.4.2.2 Categorie B: specifieke wezenskenmerken die aan de ‘main benefit test’ zijn gekoppeld / 51
4.4.2.2.1 Wezenskenmerk B1 (handel in verliesvennootschappen) / 51
4.4.2.2.2 Wezenskenmerk B2 (conversie van inkomen) / 52
4.4.2.2.3 Wezenskenmerk B3 (rondpompen van middelen) / 55
4.4.2.3 Categorie C: specifieke wezenskenmerken in verband met grensoverschrijdende transacties / 56
4.4.2.3.1 Wezenskenmerk C1 (aftrekbare betaling waar (nagenoeg) geen heffing tegenover staat) / 56
4.4.2.3.2 Wezenskenmerk C2 (meervoudige aftrek voor dezelfde afschrijving) / 63
4.4.2.3.3 Wezenskenmerk C3 (meervoudige aanspraak op voorkoming van dubbele belasting) / 65
4.4.2.3.4 Wezenskenmerk C4 (verschil in de voor die activa te betalen vergoeding) / 65
4.4.2.4 Categorie D: specifieke wezenskenmerken in verband met automatische uitwisseling van inlichtingen en uiteindelijk belanghebbenden / 67
4.4.2.4.1 Wezenskenmerk D1 (omzeilen uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen) / 67
4.4.2.4.2 Wezenskenmerk D2 (afschermen met niet-transparante structuren) / 69
4.4.2.5 Categorie E: specifieke wezenskenmerken in verband met verrekenprijzen / 70
4.4.2.5.1 Wezenskenmerk E1 (unilaterale veiligehavenregels) / 70
4.4.2.5.2 Wezenskenmerk E2 (overdracht van moeilijk te waarderen immateriële activa) / 72
4.4.2.5.3 Wezenskenmerk E3 (grensoverschrijdende overdracht van functies, risico’s of activa) / 73
HOOFDSTUK 5
Waar, wanneer en welke gegevens moeten worden gemeld? / 77
5.1 Inleiding / 77
5.2 Waar moet worden gemeld? / 77
5.2.1 Melding in meerdere lidstaten / 77
5.2.2 Ontheffing door melding in andere lidstaat / 78
5.3 Welke gegevens moeten worden gemeld? / 79
5.3.1 Inhoud gegevens en inlichtingen meldingsplicht / 79
5.3.2 Periodiek verslag marktklare constructies / 81
5.3.3 Wijze van gegevensverstrekking / 82
5.4 Wanneer moet worden gemeld? / 82
5.4.1 Meldingstermijn intermediair / 83
5.4.2 Meldingstermijn hulpintermediair / 86
5.4.3 Meldingstermijn relevante belastingplichtige / 86
5.4.4 Meldingstermijn in periode van (materieel) terugwerkende kracht en overgangsperiode / 87
HOOFDSTUK 6
Wat zijn de sancties bij niet-melden? / 89
HOOFDSTUK 7
Conclusie/vooruitblik / 93
BIJLAGEN:
BIJLAGE 1
Reikwijdte toepassingsgebied van de Richtlijn inzake de term ‘belasting’ of ‘belastingen’ / 97
BIJLAGE 2
Tekst Richtlijn (EU) 2018/822 / 99
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan