


Dr. Otto Scholten (1946) is universitair hoofddocent Communicatiewetenschap (in ruste). Hij studeerde politicologie aan de Vrije Universiteit en promoveerde aldaar op het proefschrift Krant en democratie (1982).
Meer over Otto ScholtenHet beste uit Handboek Interne Communicatie
Ingenaaid Nederlands 2000 1e druk 9789014065557Samenvatting
Interne communicatie is een gevleugeld begrip geworden in communicatieland en daarbuiten. Het is een vakgebied dat zich snel ontwikkelt en professionaliseert. Er is dan ook behoefte aan een overzicht van wat er speelt in dit vakgebied. Daarom is in 'Het beste uit het Handboek Interne Communicatie' een selectie gemaakt van eerder verschenen artikelen in het gelijknamige handboek, een standaardwerk voor communicatieprofessionals. Deze informatie is nu dus in boekvorm beschikbaar voor communicatiemensen uit de praktijk, studenten en eenieder die zich beroepsmatig bezig houdt met de communicatie in en om de organisatie. Alle bijdragen zijn geschreven door specialisten op het gebied van interne communicatie. Het gaat in dit boek niet alleen om het uiteenzetten van theoretische achtergronden. Veel artikelen beschrijven ook de visie van deskundigen op de wijze waarop de belangrijkste taken van interne communicatie kunnen worden aangepakt. Ook wordt inzicht geboden in de organisatievraagstukken die daarmee verband houden.
In dit boek treft u hoofdstukken aan over de volgende onderwerpen:
- De samenhang tussen interne en externe communicatie
- Ethische aspecten van de interne communicatie
- Cultuur en communicatie
- Het corporate mission statement
- Communicatiemanagement
- Het profiel van de IC-manager
- Communicatie rond crisisturnarounds
- Organisatie gossip
- Personeelsbladen maken in een veranderende omgeving
- Intranet
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel A - Theorie en achtergronden
1. Gewetensvragen over interne communicatie
2. Visies op interne communicatie
3. De samenhang tussen interne en externe communicatie
4. Ethische aspecten van de interne communicatie
5. Cultuur en communicatie
6. Communicatiemanagement
7. De kwaliteit van interne communicatie
Deel B - Organisatievraagstukken
8. Het corporate mission statement
9. Interne communicatie en cultuurverandering
10. Interne communicatie in multinationals
11. Het profiel van de IC-manager
12. De sleutelpositie van de OR
13. Communicatie bij crisisturnarounds
Deel C - Operationeel
14. Organisatie 'gossip'
15. Bedrijfsresultaten in de interne communicatie
16. Personeelsbladen maken in een veranderende omgeving
17. De effecten van elektronische post
18. Onderzoek naar interne communicatie
19. Succesvol communiceren naar binnen en buiten
20. Een Intranet is meer dan
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan