Karen van der Zee is werkzaam als hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit van Groningen.
Meer over de auteursCulturele diversiteit op het werk
Achtergronden en interventies
Ingenaaid Nederlands 2006 1e druk 9789023242109Samenvatting
De werkvloer is in toenemende mate cultureel divers geworden. Globalisering, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en vragen van consumenten maken van diversiteit tevens een economische noodzaak. Hoe kunnen organisaties hierop inspelen? Wat kunnen zij doen om de positie van allochtone medewerkers te verbeteren en de samenwerking tussen hen en autochtone medewerkers op de werkplek te bevorderen? Hoe kunnen organisaties allochtoon talent kennen en herkennen en profiteren van creativiteit en innovatie? In het boek stellen de auteurs diversiteit op de werkvloer centraal. Aan de hand van theoretische concepten geven zij inzicht in de verschillen. Maar ook de positieve gevolgen van diversiteit komen aan bod, zoals het benutten van de heterogeniteit aan perspectieven en het stimuleren van creativiteit en innovatie. Ten slotte beschrijven de auteurs verschillende interventies - gericht op individuen, teams en de organisatie als geheel - om verschillen te overbruggen en kansen te benutten op een cultureel diverse werkvloer.
'Culturele diversiteit op het werk' biedt managers, HRM-professionals, adviseurs en andere professionals inzicht in de kennis die op dit moment over het onderwerp voor handen is. Daarnaast geeft het boek praktische handvatten om als organisatie van een cultureel diverse werkvloer te profiteren.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jan Pieter van Oudenhoven
Inhoudsopgave
1.1 Overzicht van de thema's in het boek
1.2 Culturele diversiteit
1.3 Culturele diversiteit en het verschijnsel van immigratie
1.4 Culturele diversiteit en organisatiemotieven
2 De moeilijke positie van de allochtone werknemer
2.1 De bijzondere positie van de allochtone medewerker
Praktische aanbevelingen
Werving en selectie
Individuele ontwikkeling
Organisatieontwikkeling
3 Hoe staan allochtone medewerkers tegenover werk?
3.1 Inleiding
3.2 De sociaaleconomische situatie en het belang van werk
3.3 Invloeden van cultuur op de werkbeleving
3.4 Acculturatiestrategieën en werkbeleving
Praktische aanbevelingen
4 Cognitieve en sociale processen in cultureel diverse groepen
4.1 Gelijkheid is aantrekkelijk
4.2 Gelijkheid is veilig
4.3 Aard en niveau van diversiteit en negatieve gevolgen Praktische aanbevelingen
Bevorderen van communicatie tussen culturele groepen
Tegengaan van subgroepvorming
Reductie van dreiging
5 Problemen rond diversiteit:
de rol van communicatie en gedragsverschillen
5.1 Cultuur en communicatieverschillen
5.2 Cultuur, sociale afstand en emotionele expressie
5.3 Cultuur en conflicthantering
5.4 Cultuur en beïnvloedingsgedrag
5.5 Relativering van cultuurverschillen
Praktische implicaties
6 Winstpunten van diversiteit: creativiteit en doorbreking van groepsdenken
6.1 Verminderde druk tot conformeren
6.2 Positieve invloed van een afwijkende mening
6.3 Stimulering van ongewone associaties bij ideeënvorming
6.4 Actieve cognitieve verwerking
6.5 Reflectie en leergedrag
6.6 Diversiteit en conflict
Praktische aanbevelingen
7 De invloed van individuele en organisatiefactoren op de opbrengsten van diversiteit
7.1 De invloed van sociale identiteit
7.2 De invloed van persoonlijkheid
7.3 Organisatieklimaat
7.4 Een procesmodel van diversiteitmanagement
7.5 Interdependentie in het werk
7.6 Taakkenmerken
7.7 Machtsverschillen
Praktische implicaties
8 Een dynamisch diversiteitsmodel
8.1 Cyclisch karakter van het dynamisch procesmodel
8.2 Een dynamisch procesmodel op individueel niveau
Praktische implicaties
9 Conclusies
9.1 Moeizame integratie
9.2 Interculturele socialisatie
9.3 Op weg naar nieuwe identiteiten
9.4 Tot slot: een positief geluid
Referenties
Trefwoordenlijst
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan