
Lees verder
Bedrijfseconoom Dirk-Jan de Bruijn is sinds 2004 actief in verschillende management- en directiefuncties binnen de Rijksdienst. Met een forse verandercomponent. Daarvoor was hij gedurende een twintigtal jaren actief als managementconsultant in het publieke domein verbonden aan Deloitte (en rechtvoorganger Bakkenist) en IBM. Hij heeft zich gespecialiseerd in netwerkleiderschap en systeeminnovatie.
Meer over Dirk-Jan de BruijnEr gaat nog steeds veel mis bij het transformeren van publieke organisaties: de ervaring leert dat meer dan twee derde van alle veranderingen als niet succesvol te betitelen is. Waarom? De gehanteerde veranderaanpak is te traditioneel. We blijven te veel hangen in achterhaalde structuren en in gevestigde patronen. De afnemer is te vaak sluitpost. En dat is vreemd, zeker als we beseffen dat we het daar voor doen. We zijn dus blijkbaar geen ezels, want een ezel stoot zich in het algemeen slechts éénmaal aan dezelfde steen!
Daarom een pleidooi voor een onorthodoxe aanpak waarbij de eindgebruiker centraal staat. Doordat die afnemer echt centraal staat, moet de organisatie ook acteren in werkprocessen en in integrale oplossingen. Daarmee verschuift de macht van de eigen positie naar die van de eindgebruiker. Maar dat gaat niet vanzelf. De praktijk is immers weerbarstig. Dat vraagt om intensieve samenwerking, om vertrouwen.
Uiteraard moet het management daar zelf de eerste stappen in zetten. De trap wordt immers van boven af schoongeveegd! Zij moeten niet alleen het goede voorbeeld geven, maar ze moeten de regie voeren over de implementatie van 'hun' verandertraject: als 'meesters' moeten zij hun 'gezellen' daarin meenemen. Het spreekt voor zich dat bestuurlijke daadkracht een randvoorwaarde is. In dit boek wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden beschreven hoe het wél kan en wat daar dan voor nodig is.
'Een ontzettend leuk en nuttig boek. Het biedt een aantal praktische handvatten waar veel overheidsorganisaties hun voordeel mee kunnen doen.'
Karla Peijs (Commissaris van de Koningin, Provincie Zeeland)
'Een must voor iedere overheidsmanager.'
Guikje Roethof (hoofdredacteur PM)
'Een inspirerend boek waarin de kern van veranderaanpakken op een praktische en herkenbare wijze toegankelijk wordt gemaakt.'
Bas Vos (directeur a.i. Taxicentrale Amsterdam)
'Een erg leuk en praktisch boek dat goed past in het streven van de Rijksoverheid om zich te vernieuwen waarbij bedrijfsvoering een andere positionering krijgt. '
Jaap Uijlenbroek (Directeur-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk)
'Dit boek biedt een praktisch houvast om verandertrajecten te kunnen regisseren. Het is een boek dat je aan het denken zet. Dat is essentieel in verandertrajecten.'
Anneke van Zanen (plv. Secretaris-generaal Justitie)
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Wat is een AI-boek? Een AI-boek is een nieuwe verschijningsvorm voor boeken, ontwikkeld door Maven Publishing en Typetone.
Het bestaat uit de volledige tekst van een boek, geschreven door de auteur, met kunstmatige intelligentie eraan toegevoegd waardoor het interactief wordt.
AI-boeken zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen app voor te installeren.
Meer informatie over AI-boeken