

Duurzaam inkopen: nu doen!
Innoveren mét leveranciers
Paperback Nederlands 2012 9789023249337Samenvatting
Hoe koop ik gras? En wat als er nauwelijks duurzame leveranciers zijn? Jacques Reijniers beantwoordt deze en andere vragen in Duurzaam inkopen: nu doen!
Want de inkoper heeft de sleutel in handen voor het versterken van duurzaam inkopen, maar dat vraagt om ondernemend en bedrijfskundig inkoopleiderschap. Hij moet leveranciers al vóór het begin van het inkoopproces uitnodigen om hun duurzame oplossingen te presenteren.
De praktijk en de resultaten van verschillende onderzoeken laten zien dat duurzaam inkopen steeds vaker op de beleidsagenda staat. Hoe kunnen we deze ambitieuze doelstellingen daadwerkelijk realiseren in het complexe krachtenveld van (in- en externe) betrokkenen? De realiteit leert dat klemmen en voetangels nog té vaak succesvolle eindresultaten in de weg staan.
Dé succesbepalende voorwaarden voor zichtbare resultaten zijn snel opgesomd: de duurzame visie daadwerkelijk verankeren in de praktijk, maar ook in het strategisch beleid, prioriteiten durven te stellen, vroegtijdig samenwerken, professioneel implementeren en de rug recht houden.
Maar hoe doe je dat in de praktijk? Duurzaam inkopen: nu doen! diept praktische voorbeelden uit, van de praktijk voor de praktijk. Dit gekoppeld aan handvatten die u vandaag nog kunt gebruiken om duurzaamheid nog sterker te bevorderen door professioneel inkopen.
Dit boek is bedoeld voor beleidsvoorbereiders en -beslissers, inkopers en verkopers in de private en publieke sector, maar ook voor adviseurs op het gebied van inkopen, verkopen, aanbesteden en duurzaamheid.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Over Jacques Reijniers
Inhoudsopgave
Deel I Introductie
1. Ten geleide. Duurzaam inkopen: naar een hogere versnelling. De noodzaak voor innovatief samenwerken
2. Duurzaam leveren door inkoopleiderschap. Vroegtijdige interventie vanuit de leveranciers
Deel II Visies
3. De kracht van inkoop. Duurzaam inkopen als instrument voor een schone en eerlijke wereld
4. Duurzaam inkopen: de eerste stappen zijn gezet. En nu verder!
5. Geen duurzame meerwaarde zonder duurzame vraag
6. Duurzaamheid is een werkwoord. Gebruiken van duurzaamheidsintelligentie van leveranciers
Deel III Praktijk
7. De praktijk: de worstelingen
15 columns uit P+
Deel IV Perspectief
8. Praktische handvatten en een vooruitblik op morgen. Doen door samenwerken: de praktijk vanaf vandaag.
Curricula Vitae
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan