
Dinosauriër of krokodil
De toekomst van managen, organiseren en samenwerken
Paperback Nederlands 2014 9789023252290Samenvatting
Wat is de impact van ICT op managen en organiseren? Hoe kies je de beste aanpak voor het tijdig veranderen van je organisatie? Hoe meet je waardecreatie met een digitaal sociaal kapitaal meetsysteem? Wat leert gedragseconomie ons over de klant? Welke manieren zijn er om van “baas centraal” naar “klant centraal” te veranderen? Is er eigenlijk nog wel een toekomst voor ons bedrijf in deze sector? What’s next?
Op deze vragen geeft 'Dinosauriër of krokodil' een antwoord. Aan de hand van concrete voorbeelden en cases laat Tony de Bree zien wat de impact van veranderingen in de ICT is op de economie, bedrijfstakken, management, organisaties en samenwerken.
Hij laat zien hoe innovatieve digitale marktleiders succesvol gebruik maken van nieuwe ICT, van kennis en ervaring in zakelijke online netwerken, van ecosystemen van bedrijven en wat bestaande organisaties kunnen leren van flexibele en snelle nieuwkomers in deze digitale wereld.
Een wereld die vraagt om een radicaal andere manier van managen en organiseren, om nieuwe benaderingen en om nieuwe hulpmiddelen. Alleen dan zullen de dinosauriërs een kans maken om, net als krokodillen, de voortrazende disruptive change te overleven.
'Dinosauriër of krokodil' is bedoeld voor managers, ondernemers, digitale strategen, verandermanagers, business controllers, accountants en HR-professionals.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Interviews en artikelen (2)
Over Tony de Bree
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Een nieuwe kijk op management
1.1 De organisatie als ‘machine’
1.2 De organisatie als ‘levend organisme’
1.3 Samenvatting
2. De digitale kenniseconomie
2.1 De belangrijkste kenmerken van de digitale kenniseconomie
2.2 Technologische ontwikkelingen en hun levenscycli
2.3 Nieuwe wetten en theorieën
2.4 Samenvatting
3. Kenniswaardering in de organisatie
3.1 Wat is kennismanagement en wat zijn de hoofdtaken?
3.2 Verschillende manieren om kennis in te delen
3.3 Het waarderen van immateriële assets
3.4 De transitie van de industriële organisatie naar de relatieorganisatie
3.5 Samenvatting
4. Het nieuwe online organiseren
4.1 Wat zijn communities of practice?
4.2 Online communities of practice opgezet door bedrijven
4.3 Online communities of practice op sociale media
4.4 Online ad-hoc organiseren en samenwerken in zakelijke ecosystemen met online freelancers en thuiswerkers
4.5 De relatieve organisatiekosten van een piramide-organisatie en die van een innovatieve online organisatie
4.6 Samenvatting
5. De diagnose van de bestaande organisatie
5.1 Het organisatieprofiel van een organisatie
5.2 Voorbeelden van organisatieziekten
5.3 Klantwaardedisciplines en klantbeleving
5.4 Iedere klantwaardediscipline heeft zijn eigen organisatieprofiel
5.5 Drie nieuwe digitale klantwaardedisciplines en de ‘Strategische Klantwaarde Kaart’
5.6 Digitale business modellen en verdienmodellen
5.7 Hoe kom je aan informatie van organisatieprofielen van bedrijven en andere organisaties?
5.8 Samenvatting
6. Een nieuw digitaal prestatiemeetsysteem
6.1 De belangrijkste business drijvers en prestatie-indicatoren
6.2 Prestatiemeetsystemen en de verschillende organisatieprofielen
6.3 Het online gedrag van mensen volgen met e-metrics
6.4 Hoe meet je de monetaire waarde van klanten?
6.5 Een geïntegreerd digitaal RelatieKapitaal Meetsysteem (RKMS)
6.6 Samenvatting
7. Van ‘baas centraal’ naar ‘klant centraal’ in de praktijk
7.1 Verschillende aanpakken voor situationeel verander- en transformatiemanagement
7.2 De keuze van de juiste aanpak voor situationeel verander- of transformatiemanagement
7.3 Samenvatting
8. Samenvatting, conclusies en ‘what’s next?’
8.1 Samenvatting en conclusies
8.2 What’s next?
Literatuurlijst
Verklarende woordenlijst
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan