De digitale organisatie
fundamenten voor de digitale transformatie
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789401813037Samenvatting
De digitale transformatie mag zich verheugen in grote belangstelling. We worden met grote regelmaat geattendeerd op de grote beloften van digitalisering en digitale producten en diensten. De digitale transformatie dringt steeds verder door in alle gelederen van organisaties en is niet meer weg te denken in de ambities van bestuurders en directies.
De digitale transformatie belooft veel. Het wordt vaak gepresenteerd als de gouden kroon op de toren die staat te blinken in de zon. Maar om die kroon te plaatsen moet er wel eerst een toren worden gebouwd. Die toren hoeft nog niet helemaal af te zijn en te zijn ingericht, maar het fundament en de muren moeten wel staan. Om van de digitale transformatie een succes te maken zijn er flinke veranderingen nodig in de informatiesystemen, de werkprocessen en in de organisatie.
Er zijn al veel boeken volgeschreven over de digitale transformatie. Veel daarvan gaan over het belang van de digitale transformatie, wat het is, wat het te bieden heeft is, wat dat van organisaties vraagt. Dit boek gaat daar niet over; het gaat over het bouwen van die toren. Wat is nodig om aan de basisvoorwaarden te voldoen om van de digitale transformatie een succes te kunnen maken? En hoe pak je dat aan?
Elke organisatie is uniek. Niet elke organisatie hoeft een top performer te worden in de digitale wereld. Veel zullen nog het grootste deel van hun inkomsten uit traditionele, niet-digitale producten en diensten genereren. Maar ook op deze organisaties hebben digitale ontwikkelingen impact.
De business en de I&A-afdeling zullen samen de mogelijkheden van digitale technologieën moeten verkennen om succesvolle toepassing ervan te organiseren en te realiseren. De CIO in zijn rol als netwerker en de I&A-manager als hoeder van de IV zullen het voortouw moeten nemen om de samenwerking aan te jagen en te bouwen aan de fundamenten van de digitale transformatie. Dit boek biedt geen vast recept of vast stappenplan. In plaats daarvan biedt het de ingrediënten die de CIO en I&A-manager kunnen inzetten om het gesprek met de business aan te gaan en hen mee te nemen zodat zij haar rol als strategisch sparringpartner na verloop van tijd steeds beter kan gaan invullen.
Specificaties
Lezersrecensies
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan