

James Gleick (New York, 1954) was jarenlang redacteur van The New York Times. Hij schreef onder andere 'Chaos' (dat een bestseller werd en in eenentwintig talen werd vertaald), Genius: The Life and Science of Richard Feynman en Isaac Newton.
Meer over James GleickInformatie
Van tamtam tot internet
Ingenaaid Nederlands 2011 1e druk 9789023466178Samenvatting
Informatie - dat is hét onderwerp van deze tijd. Kon een encyclopedie vijftig jaar geleden nog met een klein lemma volstaan om het begrip 'informatie' te beschrijven, nu vergt het hele bladzijden om alleen al het huidige 'informatietijdperk' enigszins in kaart te brengen. We verzuipen bijkans in de informatie.
James Gleick, auteur van de internationale besteller 'Chaos', beschrijft in Informatie uitvoerig de manieren waarop wij in de loop van de tijd met elkaar op afstand hebben leren communiceren, te beginnen met de tamtam, via het boek, de telex, de telefoon, de fax, naar de bits en bites van dit moment. Tegen wil en dank zijn we tegenwoordig allemaal informatie- en communicatie-experts geworden, verslaafd als we zijn aan e-mail en internet, Google, Facebook, blogs en tweets. Zelfs revoluties kunnen via het social network worden gewonnen.
Gleick vertelt zijn verhaal aan de hand van biografieën van sleutelfiguren in de geschiedenis van de informatie, van Morse tot Gödel, van Shannon tot Kolmogorov. Een onmisbaar boek voor iedereen die alles wil weten over de manieren waarop we met elkaar informatie uitwisselen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Trommels die spreken
2. De hardnekkigheid van het woord
3. Twee woordenboeken
4. Stop de kracht van het denken in een raderwerk
5. Een zenuwstelsel voor de aarde
6. Nieuwe leidingen, nieuwe logica
7. Informatietheorie
8. De informatiewending
9. Entropie en haard demonen
10. Een eigen code van het leven
11. Een duik in de memenpool
12. Het gevoel van toevalligheid
13. Informatie is fysiek
14. Na de vloed
15. Alle dagen nieuw nieuws
Nawoord
Dankbetuiging
Noten
Literatuur
Register
Illustratieverantwoording
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan