Lees verder
Stefan Stremersch (1972) is één van de meest bekroonde hoogleraren in management en economie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij heeft ook een leerstoel op IESE Business School (Spanje), dat steevast in de mondiale top 10 van zakenscholen staat. In de adviespraktijk die hij oprichtte als spin-off van zijn academische activiteiten, MTI2, heeft hij wereldwijd samengewerkt op topniveau.
Meer over Stefan StremerschKiezen voor winst
Een bron van inspiratie voor bedrijven met ambitie
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789024404278Samenvatting
Lage economische groei, keiharde concurrentie, disruptieve veranderingen. Ze plaatsen je voor moeilijke dilemma’s. Geef je een korting om een crisis te overleven als je daardoor de positie van jouw merk ondergraaft? Laat je kansen liggen op korte termijn om jouw strategie op de lange termijn te volgen? Moet je scherper focussen op jouw doelmarkt of net agressiever groeien buiten jouw oorspronkelijke niche?
Dit boek laat je kennis maken met organisaties die winnen en legt uit hoe ze dat doen. De vele voorbeelden inspireren en versterken jouw ambitie om te sturen naar meer winst. Het toont hoe je de juiste keuzes maakt en hoe je mensen meekrijgt in de juiste richting. Meer informatie vind je op www.kiezenvoorwinst.nl.
'FANTASTISCH boek; een inspiratiebron voor mij en hopelijk voor vele anderen!' - Hans Van der Kooij, Directeur-Eigenaar, Caesar Groep
'Stefan schetst zeer herkenbare dilemma’s: groot volume of hoge prijs, korte of lange termijn en (zeker bij Randstad) lokaal of globaal. Dit boek is concreet, toepasbaar en compact.' - Jacques van den Broek, CEO Randstad Holding
'Dit boek moet je lezen, om de focus op relevante dilemma's, omdat het tjokvol niet-platgetreden voorbeelden staat, en omdat het je doet nadenken' - Marion Debruyne, Decaan Vlerick Business School en auteur van Customer Innovation
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Stefan Stremersch
Inhoudsopgave
1. Kiezen voor winst
1.2 Ondernemingswinsten staan onder druk
1.3 De Perfecte Storm
1.4 Dilemma’s op scherp
1.5 Inspireer, divergeer en convergeer
Deel 2: Dilemma’s
2. Het dilemma tussen groot volume en hoge prijs
2.1 Oorsprong
2.2 Hoge prijs of groot volume als strategie
2.3 Hoge prijs én groot volume als strategie
2.4 Psychotrucjes om klanten meer te laten betalen
2.5 Herkenbare dilemma’s: groot volume versus hoge prijs
2.6 Dow Corning en het dilemma tussen groot volume en hoge prijs
3. Het dilemma tussen korte en lange termijn
3.1 Oorsprong
3.2 Strategie en operatie
3.3 Investeringshorizon
3.4 Stabiliteit
3.5 Herkenbare dilemma’s
3.6 Tesla en het dilemma tussen korte en lange termijn
4. Het dilemma tussen lokaal en globaal
4.1 Oorsprong
4.2 Denken in niches
4.3 Niches kiezen
4.4 Van lokaal naar globaal groeien
4.5 Herkenbare dilemma’s: lokaal versus globaal
4.6 Starbucks en het dilemma tussen lokaal en globaal
Deel 3: Het IDC-model
5. Inspireer
5.1 Analoog denken
5.2 Case studies
5.3 Praktisch
6. Divergeer
6.1 Diversiteit inbrengen en behouden
6.2 Complexiteit omarmen
6.3 Praktisch
7. Convergeer
7.1 Kiezen
7.2 Experimenten
7.3 Overtuigen
7.4 Praktisch
Epiloog: Van Voornemen naar Implementatie
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan