

Marian Cornelissen is verbonden aan de Faculteit Economie en Management van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Meer over Marian CornelissenStudieloopbaanbegeleiding
trainingen SLB voor de docent
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789024409532Samenvatting
Als studieloopbaanbegeleider ben je coach, mentor en studentbegeleider tegelijkertijd. Gesprekken over leren leren, studieaanpak, studiekeuze, deficiënties, loopbaankeuze en persoonlijke ontwikkeling horen bij het takenpakket van de SLB-er.
In Studieloopbaanbegeleiding komen alle benodigde coachingsvaardigheden aan bod, met aansprekende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk.
Het boek bestaat uit drie delen: theorie, oefeningen en opdrachten, en casuïstiek.
Studieloopbaanbegeleiding is vraaggestuurd van opzet. Leervraag en uitwisselingsbehoefte bepalen de keuze uit de oefeningen en opdrachten, die zowel geschikt zijn voor beginnende als meer ervaren docenten op het gebied van begeleiden en coachen.
Met dit boek kunnen docenten zich oefenen in de voorbereiding op en het voeren van SLB-gesprekken en de daarbij behorende coachingsvaardigheden en beroepshouding. Ook biedt het training in het beoordelen van reflectieverslagen en leerdoelen.
Studieloopbaanbegeleiding is een uitgave ter bevordering van de deskundigheid van de docent en is niet als gratis beoordelingsexemplaar beschikbaar.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 Theorie 13
1 Studieloopbaanbegeleiding (slb) 15
1.1 Doel en taken slb 15
1.2 slb-instrumenten en methoden 18
2 Gespreksvaardigheden 28
2.1 Communicatiewetmatigheden 28
2.2 Luisteren 29
2.3 Vragen stellen 34
2.4 Samenvatten 37
2.5 Feedback 39
2.6 Samenvatting aandachtspunten 41
3 Omgaan met gevoelens en gedachten 45
3.1 Schenk aandacht aan de gevoelens en gedachten van de student 45
3.2 Omgaan met weerstand 48
3.3 Omgaan met je eigen gevoelens en gedachten als slb’er 51
3.4 Samenvatting aandachtspunten 52
4 Coachingsfasen: verloop slb-gesprek 54
4.1 De ontmoetingsfase 54
4.2 De agendafase 54
4.3 De uitwisselingsfase 55
4.4 De afsprakenfase 56
4.5 De afrondingsfase 56
4.6 Coachingsvragen bij het leren doorlopen van de leercyclus 57
4.7 Samenvatting aandachtspunten 59
5 Coachingsstijlen en coachende beroepshouding 60
5.1 Drie coachingsstijlen 60
5.2 Wat is de juiste coachingsstijl en welke hanteer jij? 61
5.3 De coachende beroepshouding 62
5.4 Samenvatting aandachtspunten 63
Deel 2 Oefeningen en opdrachten 65
1 Studieloopbaanbegeleiding 67
1.1 slb-pop maken 69
1.2 slb-pop bespreken 71
1.3 Casuïstiek intake- of kennismakingsgesprek: visie en bespreekpunten 72
1.4 Casuïstiek slb-overdracht: visie en bespreekpunten 73
1.5 Casuïstiek reflectie: visie, bespreekpunten en beoordeling 74
1.6 Casuïstiek leerdoelen: visie, bespreekpunten en beoordeling 76
1.7 Doel en nut slb-gesprekken en ondersteunende instrumenten 78
1.8 Toekenning slb’er, doel en werkwijze slb-overdracht 80
1.9 Het bevorderen van het sturend vermogen (het leren leren) 81
1.10 Het begeleiden van studie- en loopbaankeuzes 83
1.11 Het begeleiden van de studievoortgang, eerste aanspreekpunt, signaleren en doorverwijzen 85
2 Gespreksvaardigheden en omgaan met gevoelens en gedachten 87
2.1 Het stellen van open vragen * 89
2.2 Samenvatten en doorvragen ** 91
2.3 Luisteren, samenvatten, doorvragen *** 93
2.4 Feedback geven ** 95
2.5 Gesprekstechnieken en interventiemogelijkheden **** 97
2.6 Algemene coachingsvaardigheden **** 99
2.7 Coachingsvaardigheden slb ***** 101
2.8 Probleemgerichte en oplossingsgerichte vragen * 103
3 Coachingsfasen: verloop slb-gesprek 105
3.1 Bespreken coachingsfasen en valkuilen 107
3.2 Speeddaten: ontmoeten, uitwisselen en afronden * 108
3.3 Ontmoeten, agenda, afspraken, afronden ** 110
3.4 Het bevorderen van de reflectie tijdens de uitwisselingsfase *** 112
3.5 Hulp bij leerdoelen in de uitwisselingsfase en het maken van afspraken *** 114
3.6 Alle coachingsfasen ***** 116
8 Studieloopbaanbegeleiding
4 Coachingsstijlen en coachende beroepshouding 117
4.1 Wat zien anderen als jouw coachingsstijl? 119
4.2 Observeren coachingsstijl * 121
4.3 Wat is jouw coachingsstijl? 123
4.4 Coachende beroepshouding ** 125
Overzicht deel 2: opdrachten en oefeningen en bijbehorend oefenmateriaal 127
Deel 3 Casussen 129
1 Intakegesprek met behulp van intakeformulier * 132
2 Intakegesprek met behulp van intakeformulier en cv *** 134
3 Kennismakingsgesprek met behulp van overdrachtsformulier * 137
4 Kennismakingsgesprek met behulp van overdrachtsformulier ** 138
5 pop-gesprek: reflectie op leerdoelen en studieaanpak * 140
6 pop-gesprek: reflectie op opleidingskeuze, sterktes en zwaktes; keuze ontwikkelpunten ** 142
7 pop-gesprek: reflectie op werken aan leerdoelen, beroepsproduct, studiekeuze, studieaanpak en ontwikkelpunten *** 144
8 pop-gesprek: reflectie op ambities en stagekeuze *** 147
9 pop-gesprek: leerdoelen tactisch delegeren, niet emotioneel raken, conflicthantering */** 149
10 pop-gesprek: leerdoelen analytisch vermogen en coöperatief vermogen * 151
11 pop-gesprek: leerdoelen studieaanpak en luisteren ** 152
12 pop-gesprek: leerdoelen studievoortgang en -aanpak, attitude, correct schrijven *** 154
13 pop-gesprek: leerdoelen stage *** 156
Overzicht deel 3: oefenmateriaal en bijbehorende opdrachten en formulieren 158
Dankwoord 159
Over de auteur 160
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan