Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 43% korting

Opleiden, trainen en presenteren

Gebaseerd op NLP-principes

Paperback Nederlands 1996 9789024413348 1e druk
Laatste exemplaar! Op=Op!
Op voorraad | Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, 1nsdag in huis
34,50
19,95
VOORDEEL - 43% korting

Samenvatting

De auteur zet met dit boek de kernen neer voor opleiden en trainen. Die kernen zijn programma's ontwikkelen en de ontwikkelde programma's uitvoeren. Het is ambachtelijk precisiewerk dat uitdrukkelijk van de trainer/opleider vraagt dat hij vanuit een persoonlijke balans opereert.

Het boek is opgebouwd uit drie delen. In het eerste deel wordt de persoonlijke ontwikkeling van de opleider/trainer beschreven. In die ontwikkeling wordt achtereenvolgens aandacht besteed aan de persoonlijke congruentie, dat is de balans tussen lichaam en geest, vervolgens aan ademhaling en stemgebruik en ten slotte aan het contact maken met de groep.

In het tweede deel wordt aandacht besteed aan het opleidingskundig vermogen van de opleider/trainer. Hij leert dan aan de hand van hersenscherpende denkmodellen de opleidingsvragen door analyse zeer zuiver te formuleren en vervolgens programma's, presentatie en oefeningen te ontwerpen.

Deel drie gaat in op het feitelijk werken met de opleidings- of trainingsgroep. De relatie tussen de geformuleerde inhouden en eigen ervaringen, de feedback als methode en leerprincipe en uiteraard de relatie met de groep en met 'lastige' deelnemers komen hier stuk voor stuk aan bod.

Principes uit de NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) vormen de basis van dit boek. Het is geschreven voor iedereen die als trainer of opleider werkt of wil gaan werken. En voor hen die opleiders en trainers opleiden.

Specificaties

ISBN13:9789024413348
Trefwoorden:training, opleiding, NLP
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:168
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:20-1-2015
Hoofdrubriek:Coaching en trainen
Serie:PM reeks

Lezersrecensies

3.6 van de 5
9 stemmen
2
3
2
2
0

Over Cobi Brouwer

Cobi Brouwer (andragoloog) is veranderkundige tot in de essentie. Zij heeft het talent om mensen, groepen en organisaties werkelijk in beweging te krijgen en in haar boeken beschrijft ze dit. Met het boek 'Onorthodoxe interventies bij coachen' heeft zij in Nederland in brede kring, zowel bij coaches, supervisoren, psychotherapeuten, hr-managers en anderen, de visie op begeleiding van mensen beinvloed. Het begrip 'professionele nabijheid', is hierin door haar geintroduceerd. 'Onorthodoxe interventies bij coachen' is in 2013 door Nobco uitgeroepen tot Coachboek van het decennium. Ook in twee van haar andere boeken 'Coachen naar eigenheid' en 'Waar wil ik vandaag mijn bed voor uit komen', is zij in staat om verandering die mensen zoeken en de aard van interventies door de begeleider helder en toepasbaar te beschrijven.

Andere boeken door Cobi Brouwer

Inhoudsopgave

Voorwoord

Ter inleiding: trainen van opleiders en trainers

Deel 1 - Persoonlijke vermogens bij opleiden, trainen en presenteren

1. Congruentie
- Wat is congruentie?
- Ontwikkelen van congruentie

2. Impact
- Wat is impact?
- De stem
- Stemtraining
- Epiloog

3. Persoonlijke vermogens in contact met groepen
- Wat zijn persoonlijke vermogens?
- Gericht zijn op de ander
- Meervoudige aandacht
- Hier en nu aanwezigheid
- Vooronderstellingen opsporen
- De scheppende staat van een opleider en trainer
- Eenduidige waarnemingen
- Bewuste en onbewuste voorbereiding
- Epiloog

Deel 2 - Ontwerpen van programma's

4. Programma's ontwerpen en analyseren
- Analyseren van een vraag
- Het basisanalyse-model
- Het zintuiglijke doelkader
- Het herscheppende denkmodel
- Epiloog

5. Ontwerpen van programma's: componeren
- Componeren van een programma
- Globale structuur bij complexe programma's
- De programma-ontwerpstructuur
- Model - ontwerpen van oefeningen
- Epiloog

Deel 3 - Opleiden en trainen in groepen

6. Feedback
- Wat is feedback
- Soorten feedback
- Misvattingen over feedback
- Metafoor als feedback instrument
- Geven van feedback
- Omgaan met kritiek
- Gedragsregels bij het omgaan met kritiek
- Epiloog

7. Omgaan met een groep
- De betekenis van omgaan en communiceren met een groep
- De relatie met een groep
- De staat van een groep
- Beïnvloeden van de staat van een groep
- Omgaan met vragen in een groep
- Omgaan met weerstand
- Omgaan met moeilijke deelnemers
- De deelnemer als demonstrant
- De betekenis van fouten
- Improviseren in een groep
- Epiloog

8. Toetsen en beoordelen
- Toetsen en beoordelen
- Waartoe toetsen en beoordelen van de opleider of trainer in opleiding
- Wat wordt getoetst en wanneer wordt getoetst
- Toetsen van de opleider of trainer in opleiding: een instrument
- Effecten van toetsen en beoordelen
- Feedback en toetsen
- Epiloog

Bijlagen
1. Wat is Neuro- Linguïstisch Programmeren
2. Conditie oefeningen

Bibliografie
Noten

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Opleiden, trainen en presenteren