Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Effectieve communicatie voor managers en leidinggevenden

Paperback Nederlands 2004 9789024416745
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

In dit boek wordt besproken hoe leidinggevenden hun 'gesprekstechnieken' kunnen gebruiken om het functioneren van henzelf en dat van de organisatie te verbeteren. Dit boek sluit aan bij de managementtheorie van Taylor. Het verklaart hoe communicatie en managementproblemen kunnen worden opgesplitst in delen. Daardoor ontstaat een duidelijk overzicht. Dit helpt om gestructureerd te werken aan de oplossing van die problemen. Om de verschillende gesprekstechnieken effectief te kunnen toepassen, is het nodig eerst inzicht te verkrijgen in de onderdelen van het complexe communicatieproces.

Om die onderdelen te leren beheersen, is oefening nodig. Dit boek biedt u de mogelijkheden te werken aan de verbetering van uw communicatie. Het biedt een praktische handleiding met voorbeelden hoe aan die verbetering kan worden gewerkt. Het boek is het resultaat van meer dan vijfentwintig jaar onderzoek naar en ervaring met trainingen in de basisvaardigheden van communicatie. Essentieel voor de 'theoretische' inhoud is dat de vaardigheden/competenties die worden behandeld, consequent worden geoefend. Als u dat doet, zult u merken dat de vaardigheden daadwerkelijk worden toegevoegd aan uw gedragsrepertoire.

Specificaties

ISBN13:9789024416745
Trefwoorden:communiceren
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:116
Uitgever:Boom
Druk:0
Verschijningsdatum:20-1-2011
Serie:PM reeks

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0

Over Henk van der Molen

Prof. dr. Henk T. van der Molen is hoogleraar psychologie bij het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam en bij de Faculteit Psychologie van de Open Universiteit Nederland. Zijn leeropdracht Arbeid en Onderwijs heeft onder meer betrekking op de ontwikkeling van innovatieve vormen van vaardigheidstraining en de beoordeling van de effecten daarvan. Momenteel is hij decaan van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit. Voorheen was hij gedurende 8 jaar voorzitter van het Nederlands Instituut van Psychologen. Hij promoveerde in 1985 bij Gerrit Lang en Adriaan de Groot cum laude op een onderzoek naar de effecten van cursussen voor verlegen mensen.

Andere boeken door Henk van der Molen

Inhoudsopgave

Inleiding
1. Managen van mensen: interpersoonlijke communicatietechnieken voor succesvol ondernemen
2. Aandacht tonen - de grondslag voor communicatie
3. Vragen stellen: het begin van de communicatie
4. De wereld van de ander betreden via het Basis-Luister-strategie (BLS-)model
5. Structureren van de communicatie: gesprekken en vergaderingen om tot beslissingen te komen
6. Scherp stellen van een communicatieprobleem: ervoor zorgen dat het probleem grondig wordt geanalyseerd
7. Creatief omgaan met conflicten: duidelijk maken van tegenstrijdige boodschappen
8. Beïnvloeden
9. Nu we toch uw aandacht hebben...

Literatuur
Over de schrijvers

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Effectieve communicatie voor managers en leidinggevenden