Prof. dr. Henk T. van der Molen is hoogleraar psychologie bij het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam en bij de Faculteit Psychologie van de Open Universiteit Nederland.
Meer over de auteursEffectieve communicatie voor managers en leidinggevenden
Paperback Nederlands 2004 9789024416745Samenvatting
In dit boek wordt besproken hoe leidinggevenden hun 'gesprekstechnieken' kunnen gebruiken om het functioneren van henzelf en dat van de organisatie te verbeteren. Dit boek sluit aan bij de managementtheorie van Taylor. Het verklaart hoe communicatie en managementproblemen kunnen worden opgesplitst in delen. Daardoor ontstaat een duidelijk overzicht. Dit helpt om gestructureerd te werken aan de oplossing van die problemen. Om de verschillende gesprekstechnieken effectief te kunnen toepassen, is het nodig eerst inzicht te verkrijgen in de onderdelen van het complexe communicatieproces.
Om die onderdelen te leren beheersen, is oefening nodig. Dit boek biedt u de mogelijkheden te werken aan de verbetering van uw communicatie. Het biedt een praktische handleiding met voorbeelden hoe aan die verbetering kan worden gewerkt. Het boek is het resultaat van meer dan vijfentwintig jaar onderzoek naar en ervaring met trainingen in de basisvaardigheden van communicatie. Essentieel voor de 'theoretische' inhoud is dat de vaardigheden/competenties die worden behandeld, consequent worden geoefend. Als u dat doet, zult u merken dat de vaardigheden daadwerkelijk worden toegevoegd aan uw gedragsrepertoire.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Managen van mensen: interpersoonlijke communicatietechnieken voor succesvol ondernemen
2. Aandacht tonen - de grondslag voor communicatie
3. Vragen stellen: het begin van de communicatie
4. De wereld van de ander betreden via het Basis-Luister-strategie (BLS-)model
5. Structureren van de communicatie: gesprekken en vergaderingen om tot beslissingen te komen
6. Scherp stellen van een communicatieprobleem: ervoor zorgen dat het probleem grondig wordt geanalyseerd
7. Creatief omgaan met conflicten: duidelijk maken van tegenstrijdige boodschappen
8. Beïnvloeden
9. Nu we toch uw aandacht hebben...
Literatuur
Over de schrijvers
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan