Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Competentiegericht opleiden en leren

Sturen en coachen door praktijkbegeleiders

Paperback Nederlands 2006 9789024417438
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Dit boek gaat over competenties die nodig zijn om deelnemers aan het secundair beroepsonderwijs beter te kunnen opleiden en begeleiden bij hun competentiegericht leren op de werkplek en op school. De invoering van het competentiegericht onderwijs, volgens de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB), vereist dat bedrijven en instellingen een nadrukkelijkere rol spelen bij de opleiding en begeleiding van leerlingen, stagiairs en deelnemers aan de beroepsbegeleidende of aan de beroepsopleidende leerweg. De bedoeling is het aanreiken van informatie over competenties en over competentiegericht sturen en coachen van deelnemers door begeleiders.

Aan de oorsprong van dit boek liggen praktijkervaringen, vragen van praktijkbegeleiders over competentiegericht opleiden en leren en de veranderingen in het onderwijssysteem. De inhoud van dit boek richt zich op de vier kerncompetenties:
1. beroepsonderwijscompetenties
2. begeleidingscompetenties
3. opleidingscompetenties
4. coachingscompetenties

Dit boek is gericht op het verwerven van kennis, vaardigheden en houding. Het boek gaat over competenties die een praktijkbegeleider moet bezitten om deelnemers die hun opleiding in de praktijk en op school volgen tot vakmensen op te leiden.

Dit boek is bestemd voor diegenen die betrokken zijn bij de beroepsbegeleidende leerweg op de regionale opleidingencentra. Dit zijn praktijkbegeleiders, leermeesters, mentoren, praktijkopleiders, schoolbegeleiders, leraren, schooldecanen, opleidingsadviseurs, voorlichters en examinatoren.

Specificaties

ISBN13:9789024417438
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:288
Druk:1
Verschijningsdatum:6-5-2006
Serie:PM reeks

Lezersrecensies

3.5 van de 5
2 stemmen
1
0
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

Beroepscompetenties praktijkbegeleider

Deel 1 Competentiegerichte beroepsopleiding

1 Beroepsbegeleidende leerweg
1.1 De nieuwe opleidingssituatie
1.2 Secundair beroepsonderwijs
1.3 Wet Educatie en Beroepsonderwijs
1.4 De kwalificatiestructuur
1.5 Opbouw opleidingssysteem
1.6 Verantwoordelijkheden
1.7 Opdracht 1

2 Competentiegericht opleiden in het bedrijf
2.1 Opleiden en produceren
2.2 Wel of niet opleiden
2.3 Kosten en opbrengsten
2.4 Taken en functies praktijkbegeleider
2.5 Competenties praktijkbegeleider
2.6 Spin in het opleidingsweb
2.7 Opdracht 2

3 Competentiegerichte leer- en hulpmiddelen
3.1 Al dat administratieve gedoe
3.2 Opbouw van de portfolio
3.3 Planning en registratie in praktijk en theorie
3.4 Structuur en opbouw werkboek
3.5 Werken met het werkboek
3.6 Beoordelen en evalueren competenties
3.7 Opdracht 3

4 Competentiegericht beoordelen en examineren
4.1 Nu weer een proeve van bekwaamheid
4.2 Een volledig portfolio
4.3 Beoordeling van opdrachten in de praktijk
4.4 Beoordeling van opdrachten in de werkboeken
4.5 Beoordeling van theoretische kennis
4.6 Beoordeling van een proeve van bekwaamheid
4.7 Het uiteindelijke diplomeren
4.8 Meer of minder geschikt
4.9 Opdracht 4

Deel 2 Competent leren en begeleiden

5 Ontwikkeling competentie
5.1 De competente beroepsbeoefenaar
5.2 Ontwikkeling beroepscompetenties
5.3 Leren en zelfsturing
5.4 Van beginnende deelnemer tot zelfsturende medewerker en bbl-kwalificaties
5.5 Trapsgewijze ontwikkeling
5.6 Opdracht 5

6 Leren en leerstijlen
6.1 Nieuwe deelnemers
6.2 Leren als doel
6.3 Leren van ervaringen
6.4 Leren in de praktijk
6.5 Instrueren en leren
6.6 Van leren naar delegeren
6.7 Opdracht 6

7 Studeren en registreren
7.1 Zappen is veel gemakkelijker
7.2 Instructieteksten bestuderen
7.3 Leerstijlen van deelnemers
7.4 Schriftelijk communiceren
7.5 Schrijven van een studieverslag
7.6 Structuur en registratie in besprekingen
7.7 Richtlijnen duidelijk schrijven
7.8 Registratie leer- en hulpmiddelen
7.9 Opdracht 7

8 Leren en begeleiden
8.1 Verschillen in leertempo
8.2 Verantwoordelijkheid voor opleiden en leren
8.3 Van begeleid naar zelfstandig leren en werken
8.4 De ontwikkeling van de deelnemer
8.5 De invloed van de praktijkbegeleider
8.6 Overzicht stapsgewijze ontwikkeling
8.7 Opdracht 8

Deel 3 Competent opleiden en sturen

9 Selecteren en introduceren
9.1 Kiezen en opvangen
9.2 Selecteren
9.3 Introduceren
9.4 Opzet introductieprogramma
9.5 Introductiegesprek
9.6 Opdracht 9

10 Begeleid werkboek

11 Voorbereiden en instrueren

12 Beoordelen en evalueren

Deel 4 Competent begeleiden en coachen

13 Houding en motivatie

14 Communicatie en feedback

15 Samenwerken en overleggen

16 Coachen en gespreksvoering

Samenvatting
Informatiebronnen
Opdracht leerstijlen
Bijlagen
Publicaties

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Competentiegericht opleiden en leren