

Oscar Peters is zakelijk directeur van het gedragswetenschappelijk onderzoeksinstituut IBR van de Universiteit Twente.
Meer over de auteursMediapsychologie
Paperback Nederlands 2021 4e druk 9789024434800Samenvatting
Dit product bestaat uit een boek inclusief website met hierop o.a. het online boek.
In onze moderne informatiesamenleving worden we dagelijks omringd door media. Mediapsychologie is de wetenschap die zich bezighoudt met de invloed van media op mensen.
Mediapsychologie biedt een heldere en beknopte kennismaking met dit betrekkelijk jonge vakgebied. Het boek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel is een korte kennismaking met het vak en legt uit wat mediapsychologie is. Deel twee behandelt de psychologische processen die in de media een rol spelen. Het derde deel laat zien hoe de verschillende typen media zoals nieuws, soaps, en social media ons denken, onze gevoelens en ons handelen beïnvloeden. Voor deze vierde druk zijn alle hoofdstukken geheel herzien en alle voorbeelden geactualiseerd.
Mediapsychologie is bedoeld voor studenten in de studierichtingen psychologie, communicatie, media, marketing en journalistiek in het hoger onderwijs. Ook voor iedereen die inzicht wil krijgen in de werking van media is Mediapsychologie verplichte kost.
Op de website vind je achtergrondinformatie, casussen en voorbeelden om je kennis en inzicht te verdiepen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Ard Heuvelman
Over Bob Fennis
Inhoudsopgave
Deel 1: Mediapsychologie: een inleiding
1. Wat is mediapsychologie?
2. De psychologische benadering van media-effecten
3. Een model van media-informatieverwerking
Deel 2: Psychologische processen
4. Selectie en interactie
5. Arousal en aandacht
6. Waarderen
7. Onthouden
8. Interpreteren
9. Attitudes en overreding
Deel 3: Media en gedrag
10. Invloed van media op gedrag
11. Mediagebruik
12. Ontwikkelingen in media en mediagebruik
Literatuur
Trefwoordenregister
Namenregister
Over de auteurs
Fotoverantwoording
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan