

Karen Knispel is eigenaar van Karen Knispel Training & Ontwikkeling en werkt sinds 1990 als adviseur, trainer/coach en tekstschrijver. Zij ontwerpt en verzorgt ontwikkelingstrajecten voor medewerkers en management van uiteenlopende organisaties.
Meer over de auteursVaardig communiceren in de ICT
Incl. TrainTool
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024441754Samenvatting
Wanneer je als professional in de ICT aan de slag gaat, kom je direct in allerlei situaties terecht waarin je moet communiceren. Deze methode helpt je op weg om in deze situaties te communiceren.
'Vaardig communiceren in de ICT' is een praktisch en handzaam leermiddel voor HBO- en MBO-studenten. In combinatie met de online training van TrainTool die aan dit studieboek gekoppeld is, ontwikkel je allerhande vaardigheden die je in de dagelijkse ICT-praktijk goed kunt gebruiken. In dit boek komen inzichtelijke modellen en bruikbare tips en theorie voorbij, afgewisseld met aansprekende voorbeelden en reflectievragen. Met heldere verwijzingen naar de bijbehorende oefeningen in TrainTool breng je in no-time jouw vaardigheden op een hoger niveau.
In hoofdstuk 1 lees je meer over het belang van professionele communicatie en vaardigheden en hoe je deze het beste aanleert. In hoofdstuk 2 komen basisvaardigheden aan de orde, die je in elke gesprekssituatie met collega’s, opdrachtgevers en anderen nodig hebt. Hoofdstuk 3 behandelt een aantal specifieke gesprekssoorten waarmee je als ICT-er te maken krijgt, waarna je in hoofdstuk 4 meer leert over het samenwerken in teams. In hoofdstuk 5 tenslotte, ontdek je hoe je jezelf goed op de kaart zet en hoe je in presentaties en in het algemeen jouw overtuigingskracht vergroot.
Met de TrainTool training oefen je communicatieve vaardigheden: basisvaardigheden, verschillende gesprekstypen, samenwerken en je persoonlijk presenteren en profileren.
Gebruik dit boek en de bijbehorende online training als je als professional goed beslagen ten ijs wilt komen!
Specificaties
Lezersrecensies
Over Liza Meuldijk
Inhoudsopgave
1.1 Professioneel communiceren 7
1.2 Vaardigheden aanleren 13
1.3 Inhoud van dit boek 14
1.4 Samenvatting 15
2 De basis 19
2.1 Non-verbale en verbale communicatie 19
2.2 Communicatieniveaus en communicatiestijlen 31
2.3 Feedback geven en ontvangen 43
2.4 Samenvatting 49
3 Gespreksvoering 53
3.1 Evaluatiegesprek 55
3.2 Adviesgesprek 61
3.3 Slechtnieuwsgesprek 67
3.4 Samenvatting 70
4 Samenwerken 73
4.1 Werken in teams 74
4.2 Teamoverleg 93
4.3 Teams aansturen 99
4.4 Samenvatting 108
5 Profileren en presenteren 111
5.1 Jezelf profileren 111
5.2 Presentaties voorbereiden 121
5.3 Presentaties geven 127
5.4 Samenvatting 131
Bijlage 1: De teamroltest 133
Bijlage 2: Vragenlijst conflicthantering 137
Register 141
Illustratieverantwoording 143
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan