Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Feedback met impact is dialoog

Kern van VIP-Coaching en Assessment as Learning

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 9789024441938
Verkooppositie 5318Hoogste positie: 521
Direct te downloaden

Samenvatting

Feedback is het meest krachtige medium in leerprocessen. Het is dus cruciaal om dit op de juiste manier te gebruiken. In dit boek laten de auteurs zien wat feedback precies inhoudt en hoe je er het beste mee om kunt gaan.

‘Feedback met impact is dialoog’ is opgebouwd uit drie delen. In deel 1 wordt geschetst wat feedback is en hoe je het kunt inzetten. De auteurs gaan daarbij in op het feedbackproces, feedbackzoekgedrag en de kwaliteit van de feedback-boodschap. Feedback heeft pas impact als er sprake is van dialoog. Het waarom, wat en hoe van de feedbackdialoog staat centraal in deel 2. Deel 3 biedt veel praktische voorbeelden.

Docenten/coaches van diverse opleidingen vertellen hoe zij de feedbackdialoog integreerden in hun opleiding. Ook komen veel tips aan bod, voor software en apps ter ondersteuning van het feedbackproces.

Dit boek is essentieel voor iedereen die zich bezighoudt met het begeleiden van lerenden: trainers, coaches, docenten, beleidsmakers en opleidingsmanagers. De inhoud is zowel te gebruiken tijdens het coachen van lerenden als bij het vormgeven van opleidingen.

Specificaties

ISBN13:9789024441938
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:168
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:21-1-2022
Hoofdrubriek:Coaching en trainen
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
Feedback met  impact is dialoog
Filip Dochy 9 februari 2022 L&D wint steeds meer aan kracht binnen onze bedrijven. De schaarste van jonge medewerkers op de arbeidsmarkt is daar debet aan, en precies die jonge medewerkers kiezen steeds meer voor een werkgever die een ruim opleidingsaanbod kan voorleggen. Dit opleidingsaanbod is dan bij voorkeur zo open mogelijk en uiteraard zo ruim mogelijk qua tijd.

Over Filip Dochy

Filip Dochy is als professor Learning & Development o.a. betrokken bij de European Academy of Science (Academia Europeae) en als TOP1% scientist bij het USERN. Hij is founder van EAPRIL en past-president van EARLI; hij is founding editor van de Educational Research Review en Frontline Learning Research.

Andere boeken door Filip Dochy

Over Mien Segers

Mien Segers is hoogleraar Corporate Learning aan het departement Onderwijsresearch en -ontwikkeling van de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Universiteit Maastricht. Eerder was ze hoogleraar Onderwijsstudies aan de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zicht op leren op de werkplek, Assessment for Learning en leren en werken in teams in organisaties. Ze is editor van de EARLI Book Series New Perspectives on Learning and Instruction.

Andere boeken door Mien Segers

Inhoudsopgave

Inleiding 9

Deel 1 Weten over feedback 15
1 Een terugblik op feedback 17
1.1 De feedback-kloof 19
1.2 Effectieve feedback 20

2 Feedback als de kern van leren 25
2.1 Recente leertheorieën voor de feedbackpraktijk 26
2.2 Feedback en Assessment as Learning 28

3 Feedback als de kern van leren: centrale thema’s 35
3.1 Methoden om feedback te geven 35
3.2 De kwaliteit van de feedback 36
3.3 De verwerking van de feedback 37
3.4 Het feedbackproces 40
3.5 Het gebruik van rubrics 43
3.6 Feedbackgeletterdheid 47
3.7 Duurzame feedback 48

4 Feedbackzoekgedrag 49
4.1 Motieven voor het zoeken naar feedback 49
4.2 Patronen van feedbackzoekgedrag 51

5 Typen feedback 55
5.1 Typen feedback op basis van de visie op leren en feedback 55
5.2 Typen feedback op basis van de feedbackbronnen 56

6 De impact van feedback 63

Deel 2 Impactvolle feedback is dialoog 65
7 Waar komt het idee van feedback als dialoog vandaan? 67
7.1 Overzichtsstudies 67
7.2 Schriftelijke feedback 68
7.3 Feedback in groepsverband of een-op-een 68
7.4 Feedback als cyclisch proces 69

8 De betekenis van feedback als dialoog 71
8.1 Cruciale elementen van een feedbackdialoog 71
8.2 Wijzigend feedbacklandschap 73
8.3 Cyclisch feedbackproces 74
8.4 Feedbackdialoog als leerproces 75

9 Kenmerken van een feedbackdialoog die leren stimuleert 77
9.1 Impactvolle feedbackdialoog 77
9.2 Dynamische interactie en duurzaamheid 78
9.3 Effectieve feedbackdialoog in de praktijk 79

10 De teamfeedbackdialoog 83
11 Macht en relaties 87
11.1 Relatie coach-lerende (LMX) 87
11.2 Relatie gelijken/peers 88
11.3 Perceptie van de eigen rol(len) 90

12 Belemmeringen voor een impactvolle feedbackdialoog 91
12.1 Instellingsgerelateerde belemmeringen 91
12.2 Cijfercultuur als belemmering 92
12.3 Belemmeringen bij de lerende 92
12.4 Contextuele belemmeringen 93

13 Feedback als kern van effectief VIP-coachen 95
13.1 Inhoudelijke en procesgerichte feedback 95
13.2 Voortgangs- of groeigericht coachen in overleg 97
13.3 Leergericht versus gedragsgericht coachen 99
13.4 Voorwaarden voor een succesvolle coaching 100

Deel 3 Praktijkvoorbeelden, software en tools 101
14 Learning and Development in Organisations: Maastricht University School of Business and Economics 103

15 De MET leerhubs 107

16 Afdeling Welzijn, Gilde Opleidingen 109

17 HR Academy, Avans 113

18 Fontys: ICT & Infrastructure (FHICT) 117

19 Feedbackdialogen: Waar haal ik de tijd vandaan? 119

20 Hoe ervaart men feedbackdialogen in de praktijk? 121

21 Professionalisering van docenten met betrekking tot feedback 123

22 Software ter ondersteuning van feedbackdialogen 129
22.1 FeedPulse 129
22.2 GrowFlow (app) 134
22.3 Egodact Challenge Monitor en Progress Monitor 138
22.4 Friday Feedback 145
22.5 FeedbackFruits 146

23 Eenvoudige feedbacktools 149

Nawoord 151
Literatuur 153
Over de auteurs 168

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Feedback met impact is dialoog