,

Over de grenzen van cultuur en management

Paperback Nederlands 1998 9789025416614
Voormalig top 100Totaal 32 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Met de toegenomen mondialisering van markten zien organisaties zich gesteld voor een dilemma. Enerzijds hebben zij behoefte aan standaardisering van de bedrijfsvoering. Anderzijds moeten zij hun bedrijfsvoering voortdurend aanpassen aan behoeften van culturen. Deze onderscheiden zich van elkaar door de specifieke oplossingen die ze bieden voor bepaalde problemen. Ze vallen uiteen in drie gebieden: menselijke relaties, tijd en de omgeving. Deze oplossingen kunnen vervolgens worden verdeeld in 7 fundamentele aspecten van cultuur. Menselijke relaties vallen uiteen in de volgende vijf dimensies: universalisme versus particularisme; individualisme versus collectivisme; neutraal versus emotioneel; specifiek versus diffuus en prestatie versus toeschrijving. Tijd kan op verschillende manieren worden ervaren, variërend van een opeenvolging van gebeurtenissen in een rechte lijn tot een cyclische beweging waarbij het heden en verleden samenvallen met de mogelijkheden in de toekomst. De houding die men aanneemt tegenover de omgeving, ten slotte, kan variëren van internalisme (het individu heeft invloed op zijn omgeving) tot externalisme (de omgeving beïnvloedt het individu in sterke mate). Deze dimensies kunnen worden gebruikt bij de karakterisering van bedrijven, waarbij aan de hand van twee dimensie vier archetypen van bedrijfsculturen worden beschreven. Deze dimensies zijn gelijkheid vs. hiërarchie en persoonsgerichtheid vs. taakgerichtheid. De archetypen die hieruit resulteren zijn de
familiecultuur (persoonlijk en hiërarchisch), de eiffeltoren (taakgericht en hiërarchisch), de geleide raket (taakgericht en gelijkwaardig) en de kweekplaats (persoonlijk en gelijkwaardig). Hoewel in de praktijk altijd sprake zal zijn van mengvormen, is het formele onderscheid zinvol omdat het inzichtelijk maakt waarom bepaalde maatregelen in bepaalde culturen wel en in andere niet werken.

Specificaties

ISBN13:9789025416614
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:320
Druk:0
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

4.0 van de 5
6 stemmen
2
2
2
0
0

Over Fons Trompenaars

Van zijn boek Riding the Waves of Culture (1994) werden inmiddels meer dan 200.000 exemplaren verkocht en het werd vertaald in meer dan 10 talen. Daarnaast schreef hij onder andere: Seven Cultures of Capitalism, Building Cross-Cultural Competence en 21 Leaders for the 21st Century (samen met Charles Hampden Turner) en hij is hoofdauteur van de serie Business Across Cultures. In de laatste Thinkers 50, het meest prestigieuze overzicht van managementgoeroes, claimt hij de 25e positie. Manfred Kets de Vries (32e plaats in dit overzicht) en Fons zijn de enige Nederlandse managementgoeroes in dit overzicht (www.thinkers50.com). Intercultureel management is het thema waar Fons Trompenaars beroemd mee is geworden. Dat hij dat thema koos, is gezien zijn achtergrond niet heel vreemd. Zijn moeder was Frans, zijn vader Nederlands en zelf werkte hij voor Shell in negen landen. Cultuurverschillen zijn hem daarom met de paplepel ingegoten. De wereld is zijn werkterrein. Hij werkte als consultant o.a. voor Shell, BP, ICI, Philips, Heineken, TRW, Mars, Motorola, General Motors, Nike, Cable and Wireless, Unicredit, Linde en Merrill Lynch. In 1989 startte hij het Centre for International Business Studies, tegenwoordig Trompenaars Hampden-Turner Intercultural Management Consulting, een consulting- en trainingorganisatie op het gebied van internationaal management. Achterliggende gedachte van Fons Trompenaars' werk is dat hij overtuigd is van het feit dat 'de onderneming die een cultuurkloof weet te overbruggen, daar beslissend concurrentievoordeel mee kan behalen'.

Andere boeken door Fons Trompenaars

Over Charles Hampden-Turner

Charles Hampden-Turner is a Senior Research Associate at the Judge Business School at the University of Cambridge and cofounder and Director of Research and Development at the Trompenaars-Hampden-Turner Group.

Andere boeken door Charles Hampden-Turner

Inhoudsopgave

Lijst van figuren
Voorwoord bij de tweede druk

1. Een inleidende beschouwing over cultuur
2. Een beste manier van organiseren bestaat niet
3. Wat betekent cultuur?
4. Relaties en regels
5. De groep en het individu
6. Gevoelens en relaties
7. Betrokkenheid
8. Cultuur en status
9. Cultuur en tijd
10. Cultuur en natuur
11. Nationale culturen en bedrijfscultuur
12. Naar internationale en transnationaal management
13. Culturele dilemma's met elkaar verzoenen
14. Zuid-Afrika: de regenboognatie
15. Geslacht, etniciteit en functionele diversiteit

Bijlagen 1 t/m 3

register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Over de grenzen van cultuur en management