

Van zijn boek Riding the Waves of Culture (1994) werden inmiddels meer dan 200.000 exemplaren verkocht en het werd vertaald in meer dan 10 talen.
Meer over de auteursOver de grenzen van cultuur en management
Paperback Nederlands 1998 9789025416614Samenvatting
Met de toegenomen mondialisering van markten zien organisaties zich gesteld voor een dilemma. Enerzijds hebben zij behoefte aan standaardisering van de bedrijfsvoering. Anderzijds moeten zij hun bedrijfsvoering voortdurend aanpassen aan behoeften van culturen. Deze onderscheiden zich van elkaar door de specifieke oplossingen die ze bieden voor bepaalde problemen. Ze vallen uiteen in drie gebieden: menselijke relaties, tijd en de omgeving. Deze oplossingen kunnen vervolgens worden verdeeld in 7 fundamentele aspecten van cultuur. Menselijke relaties vallen uiteen in de volgende vijf dimensies: universalisme versus particularisme; individualisme versus collectivisme; neutraal versus emotioneel; specifiek versus diffuus en prestatie versus toeschrijving. Tijd kan op verschillende manieren worden ervaren, variërend van een opeenvolging van gebeurtenissen in een rechte lijn tot een cyclische beweging waarbij het heden en verleden samenvallen met de mogelijkheden in de toekomst. De houding die men aanneemt tegenover de omgeving, ten slotte, kan variëren van internalisme (het individu heeft invloed op zijn omgeving) tot externalisme (de omgeving beïnvloedt het individu in sterke mate). Deze dimensies kunnen worden gebruikt bij de karakterisering van bedrijven, waarbij aan de hand van twee dimensie vier archetypen van bedrijfsculturen worden beschreven. Deze dimensies zijn gelijkheid vs. hiërarchie en persoonsgerichtheid vs. taakgerichtheid. De archetypen die hieruit resulteren zijn de
familiecultuur (persoonlijk en hiërarchisch), de eiffeltoren (taakgericht en hiërarchisch), de geleide raket (taakgericht en gelijkwaardig) en de kweekplaats (persoonlijk en gelijkwaardig). Hoewel in de praktijk altijd sprake zal zijn van mengvormen, is het formele onderscheid zinvol omdat het inzichtelijk maakt waarom bepaalde maatregelen in bepaalde culturen wel en in andere niet werken.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Charles Hampden-Turner
Inhoudsopgave
Voorwoord bij de tweede druk
1. Een inleidende beschouwing over cultuur
2. Een beste manier van organiseren bestaat niet
3. Wat betekent cultuur?
4. Relaties en regels
5. De groep en het individu
6. Gevoelens en relaties
7. Betrokkenheid
8. Cultuur en status
9. Cultuur en tijd
10. Cultuur en natuur
11. Nationale culturen en bedrijfscultuur
12. Naar internationale en transnationaal management
13. Culturele dilemma's met elkaar verzoenen
14. Zuid-Afrika: de regenboognatie
15. Geslacht, etniciteit en functionele diversiteit
Bijlagen 1 t/m 3
register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan