

Prof. Dr. Jan Auke Walburg is directeur van de Jellinek, die in 1996 de Nederlandse Kwaliteitsonderscheiding ontving.
Meer over Jan Auke WalburgIntegrale kwaliteit in de gezondheidszorg
Van inspecteren naar Leren
Gebonden Nederlands 1999 9789026726446Samenvatting
Dit boek behandelt op een systematische wijze de toepassing van integrale kwaliteit in de gezondheidszorg. Daarbij is de leidraad het model van de European Foundation for Quality management, in Nederland bewerkt door het Instituut Nederlandse Kwaliteit. Het model gaat ervan uit dat teneinde in de zorg excellente resultaten te behalen (klinische resultaten maar ook waardering door patiënten, door medewerkers en door de maatschappelijke omgeving) de leiding van de organisatie intensief en op kwaliteit gericht de behandelprocessen moet aansturen door middel van een strategisch kwaliteit- en personeelsbeleid met de juiste inzet n van middelen. Walburg behandelt deze onderwerpen vanuit de theorie en de ervaringen in het bedrijfsleven, maar gericht op de toepassing in de praktijk van de zorg. Daartoe geeft hij talloze voorbeelden van excellente Europese bedrijven en Nederlandse zorginstellingen in het hele scala van ziekenhuis tot ambulante geestelijke gezondheidszorg.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Gezondheidszorg en kwaliteit
2. Een integraal kwaliteitsmodel voor de gezondheidszorg
Deel 2 - De aandachtsgebieden uit het EFQM-model
3. Leiderschap
4. Beleid en strategie
5. Personeelsbeleid
6. Middelenmanagement
7. Management van processen
8. Waardering door klanten
9. Waardering door medewerkers
10. Waardering vanuit de maatschappij
11. Eindresultaten
Deel 3 - Implementatie kwaliteitsbeleid
12. Implementatie kwaliteitsbeleid in gezondheidszorginstellingen
Literatuur
Trefwoordenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan