Organisatietheorie voor non-profit
Paperback Nederlands 2001 9789031328543Samenvatting
Dit boek is bedoeld voor professionals en studenten die zich willen verdiepen in organisatievraagstukken en recente ontwikkelingen daarin, in de non-profitsector en bij de overheid. Alle organisaties hebben een opdracht in een bepaalde omgeving. Zij dienen daarop te zijn afgestemd. Karakteristiek voor non-profitorganisaties is het ontbreken van prijzen als graadmeter voor de waarde die cliënten aan producten of diensten toekennen. Dat leidt niet noodzakelijkerwijs tot andere organisatiestructuren dan in de commerciële sector. Maar wel is er de afhankelijkheid van externe financiering zodat dikwijls een van het commerciële bedrijfsleven verschillende cultuur ontstaat met specifieke problemen voor het management en de beleidsvoering. Het instrumentarium voor het management is beperkt.
De klassieke thema's in de organisatietheorie komen aan de orde. Daarenboven wordt uitvoerig aandacht geschonken aan de analyse van machtsverhoudingen in non-profitorganisaties, aan de positie van professionals, het type van de professionele organisatie en aan de noodzaak van flexibiliteit.
De eerste uitgave van dit boek heeft zijn nut bewezen. Maar inmiddels is er - mede onderinvloed van de overheid - veel veranderd. Daarom zijn in deze herziene druk nieuwe hoofdstukken toegevoegd en de meeste andere geheel herschreven. Ook de indeling is gewijzigd.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
1. Organisaties
2. Horizontale taakspecialisatie
3. Verticale taakspecialisatie
4. De organisatiestructuur
5. Coördinatie
6. Finalisatie
7. Sturing en bestuurlijke organen
8. Beleidsvoering en beheersing
9. Centralisatie en spreiding van macht
10. Organisatie als machtsconfiguratie
11. Ontwikkelingen in het denken over organisaties
12. Organisatietypen
13. Non-profitorganisaties
14. Van overheid naar markt
15. New public management
16. Hybride organisaties
17. Professionalisering en het autonomiedilemma
18. Professionele organisaties
19. Hoe rationeel is rationeel?
Literatuur
Register
Over de auteur
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan