Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , , e.a.

Triage

Klacht- en patiëntgerichte telefonische communicatie

Paperback Nederlands 2010 9789031384655
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

In Triage, klacht- en patiëntgerichte telefonische communicatie komen zowel de communicatieve vaardigheden die de triageassistent nodig heeft als de verslaglegging aan bod. Het eerste hoofdstuk behandelt het telefonisch triëren, een betrekkelijk nieuw begrip binnen de gezondheidszorg. Bij telefonische triage gaat het om het bepalen van de mate van urgentie en vervolgens het bepalen van de mate van zorg die moet worden verleend.

Hoofdstuk twee gaat over communiceren. De basisvaardigheden van patiëntgericht communiceren worden beschreven en verrijkt met aansprekende voorbeelden. Het derde hoofdstuk gaat over de verslaglegging. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de verschillende doelstellingen van het verslag en wat de doktersassistent (e) in een verslag moet noteren. Bij veel telefoongesprekken is geen noodzaak voor triage, zoals de patiënt die belt voor het maken van een afspraak, het aanvragen van een (herhaal)recept of een verwijsbrief.

In het nieuwe, vierde hoofdstuk wordt hierbij stilgestaan en wordt besproken hoe ook die gesprekken op een patiëntvriendelijke en patiëntgerichte wijze kunnen verlopen. Het vijfde en laatste hoofdstuk gaat over het werken met de HAAK-scorelijst. Deze scorelijst is ontwikkeld om de kwaliteit van de telefonische triage en de verslaglegging van de doktersassistent(e) tijdens de gesprekken in de huisartsenpraktijk te kunnen toetsen.

Als vervolg op dit boek is 'Medische achtergronden bij triage' verschenen. Deze twee boeken geven samen een compleet beeld van het telefonisch triëren in de huisartsenpraktijk.

Specificaties

ISBN13:9789031384655
Trefwoorden:zorg
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:68
Druk:2
Verschijningsdatum:16-10-2012
Hoofdrubriek:Paramedisch
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over J. van Amerongen

Jan van Amerongen is als arts-docent verbonden aan het Alfa-college te Hoogeveen. Daarnaast is hij actief bij de nascholing van doktersassistenten in Noord-Nederland.

Andere boeken door J. van Amerongen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Triage