

Joseph Kessels is hoogleraar-emeritus Human Resource Development aan de Universiteit Twente en hoogleraar-emeritus Educational Leadership aan de Open Universiteit.
Meer over Joseph KesselsHuman Resources Development Handboek
Organiseren van het leren
Paperback Nederlands 2011 9789031385645Samenvatting
Deze herziene tweede druk geeft een breed overzicht van het gevarieerde onderzoek dat in de afgelopen jaren is uitgevoerd en biedt waardevolle reflecties op de werkpraktijk van opleiden en leren in arbeidsorganisaties.
Meer dan ooit bestaat er op het ogenblik belangstelling voor de vraagstukken die samenhangen met werken en leren, in het bijzonder nu niemand meer de koers in de richting van een kenniseconomie betwist: het nieuwe werken bestaat niet zonder leren. De aandacht voor het leren op en rond de werkplek is alleen maar toegenomen, waarbij we duidelijke accenten zien rond netwerken, talentontwikkeling en zelfsturing in de professionele ontwikkeling.
De redactie van dit Handboek heeft het vakgebied anno 2011 in kaart gebracht, met de bijdragen van een groot aantal prominente auteurs uit het Nederlandse taalgebied. Het oorspronkelijke Handboek uit 2001 is nu volledig herzien en uitgebreid tot 30 hoofdstukken waaraan in totaal 43 auteurs hun medewerking hebben verleend. Het Handboek bestaat uit drie delen van elk 10 hoofdstukken.
Deel I: Perspectieven op leren, werken en ontwikkelen
Deel II: Vormgeven van de leeromgeving
Deel III: Ondersteunen van het leren
Voor wie
Human Resource professionals, studenten HR en iedereen die is geïnteresseerd in opleiden en leren op en rond de werkplek.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Proloog
1. Opleiden en leren in een kenniseconomie
2. Actoren organiseren HRD!
3. Naar een breder begrip van leren
4. Ervaring is een vak, werken is leren
5. HRM en HRD in bedrijfskundig perspectief
6. Performancegericht HRD
7. Talentontwikkeling op de arbeidsmarkt
8. Strategische afstemming van opleidings- en leeractiviteiten
9. Van 'managergestuurd' naar 'medewerkergestuurd' opleiden en leren
10. Persoonlijke ontwikkeling: steeds meer oog voor talent en sterktes
11. Professionaliseringsstrategieën van werknemers
12. Het ontwerpproces als leerproces
13. Werken en leren in de frontlinie van de publieke dienstverlening
14. Ontwikkelen van bekwaamheden tijdens het werk
15. Opleiden op de werkplek
16. Vormen van opleiden op de werkplek
17. Leren van professionals tijdens de beroepsuitoefening
18. Ontwerpprincipes en een ontwerpmodel om het leren in innovatiepraktijken te versterken
19. Het corporate curriculum
20. Corporate curriculum in ontwikkeling
21. Kritische refl ectie als rationalistisch ideaal
22. Stijlen van werkplekleren
23. Zelfsturende teams inrichten als rijke leeromgeving
24. Communities of practice en netwerkleren
25. Professionele ontwikkeling in scholen
26. Assessment: inzicht in functioneren
27. E-learning in arbeidsorganisaties
28. Leren in spelsimulaties
29. Professionalisering van loopbaanbegeleiders in het beroepsonderwijs
30. Opleiden in bedrijf: effectief opleiden of opleiden voor effectiviteit?
Epiloog
Over de auteurs
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan