Basisboek taal
Paperback Nederlands 2013 9789043024112Samenvatting
Basisboek Taal is geschreven voor iedereen die weleens tegen een taalkwestie aanloopt. Het boek biedt een algemene handreiking bij het schrijven van teksten, niet alleen tijdens de studie, maar ook later in de loopbaan. De belangrijkste elementen van de zakelijke taalvaardigheid worden behandeld: van het zoeken naar geschikte literatuur tot aan het verbeteren van spelfouten.
In drie stappen (voorbereiden, schrijven en afwerking) doorloopt het boek het volledige schrijfproces: van leeg vel tot een volledige tekst. Door de hoofdstukken achtereenvolgens te bestuderen leert men hoe structuur, stijl en taalregels ingezet worden om een complete zakelijke tekst te schrijven.
Dankzij haar volledigheid is Basisboek taal als basiswerk bij opleidingen te gebruiken waar sterke schriftelijke communicatievaardigheden noodzakelijk zijn. Doordat elk hoofdstuk informatie aanbiedt over één specifiek deelgebied van zakelijke schrijfvaardigheid, is Basisboek taal daarnaast prima te gebruiken als naslagwerk.
Nieuw in deze editie
Deze tweede editie van Basisboek taal bevat de APA-richtlijnen voor literatuurverwijzingen. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan het creëren van 'persona's', voor het gerichter schrijven van een tekst aan een specifieke doelgroep. Hierbij komen uitleg en voorbeelden in tekstvorm. Bovendien krijgen Word en haar toepassingen, zoals het invoegen van illustraties, een prominentere rol in het boek. Dankzij de toevoeging van Pearson XTRA is Basisboek taal een onmisbaar boek voor iedere student en professional.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Over Gerard Latjes
Over Willem Zeijl
Inhoudsopgave
2. Stuctuur zichtbaar maken
3. Alinea's
4. Correcte zinnen schrijven
5. Correcte woorden gebruiken
6. Lezergericht formuleren
7. Lezergerichte woorden kiezen
8. Spelling en interpunctie controleren
Bronnenlijst
Index
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan