


Luc Stevens is emeritus-hoogleraar aan de Universiteit Utrecht en directeur van het NIVOZ - Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken in Driebergen.
Meer over Luc StevensLeraar wie ben je?
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789044121605Samenvatting
Van leraren wordt veel verwacht. Enerzijds zorgen voor kennisoverdracht, anderzijds staan ze in voor de algemene opvoeding tot jongvolwassen burgers en heeft hun eigen persoonlijkheid een grote impact op leerlingen. Wie zijn leraren? Wie zouden ze moeten zijn?
Een team van Nederlandse en Belgische specialisten brengt deze problematiek in beeld, na discussies met een zeer gevarieerde groep leraren, begeleiders en schoolleiders. Verschillende aspect en komen aan bod. Wat betekent het leraar te 'zijn': Is er wel een onderscheid tussen persoon en professie? Vanuit welke kennisbasis handelen leraren? Blijkbaar gaat het hier niet om wetenschappelijke of algemeen geldige kennis, maar zou men veeleer van kennis als bekwaamheid moeten spreken. Deze kennis kan men alleen tijdens het handelen zelf verwerven.
Typisch voor deze kennis, of liever bekwaamheid, zijn existentiële en morele leerprocessen. Kennis in de zin van bekwaamheid is persoongebonden en daardoor uniek.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1
Narratief weten, zelfverstaan en kwetsbaarheid
Authenticiteit en betrokkenheid als basis voor goed onderwijs
2
Vitale ruimte in de klas
Bekwaamheid als basis voor kennis
Leraar, wie ben je? Een benadering van de basis van het handelen van leraren
Discussie
3.
Belang van modus-drie-leerprocessen in het onderwijs
Discussie
Naschrift
Literatuur
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan