Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nike

Nederland aan het hardlopen

Paperback Nederlands 2008 9789046803271
Niet leverbaar.

Samenvatting

'Nike, Nederland aan het hardlopen' is het verhaal over hoe Nike Nederland aan het hardlopen kreeg, de mensen en de marketing erachter.

In 1977 waagde Nike de sprong naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Nederland was het eerste land in Europa waar het inmiddels wereldberoemde sportmerk zich vestigde, en waar nog altijd het Europese hoofdkantoor zit.

Marketeer en sportfanaat Michel Lukkien startte met zijn bedrijf Warming Up Sportpromotions een marketingcampagne voor Nike in Nederland. Van de start in zijn huiskamer tot het succes: de explosieve groei van de hardloopsport en van Nike in Nederland.

Naast het chronologische verhaal is er aandacht voor de zakelijke aspecten die doorslaggevend waren voor dit succes. Zoals de wetenschappelijke research die Nike uitvoerde om de 'Ferrari onder de hardloopschoenen' te ontwikkelen, de rol van sponsoring en hoe de schoen een rage werd onder de jeugd. Met als gevolg dat Nike zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld tot meest gewilde sportmerk wereldwijd.

'Nike' bevat unieke foto's en verhalen over bekende hardlopers als Piet van Alphen, Carla Beurskens, Rob Druppers, Marti ten Kate, Cor Lambregts, Marja Wokke en vele anderen.

Specificaties

ISBN13:9789046803271
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:207
Druk:1
Hoofdrubriek:Marketing

Expertrecensies (2)

Nike
Mireille Schrijnemaekers | 25 februari 2009
Dat er altijd plaats is voor een nieuwe speler op de markt, bewijst het verhaal over de opkomst van Nike in Nederland. 'Nike' is erg uitnodigend geschreven door Michel Lukkien, de man die geloofde in de opkomst van het hardlopen in Nederland. Terwijl de gevestigde spelers, Puma en Adidas, geen oog hadden voor de markt die zich aandiende, stortte hij zich met alle overgave op de ontwikkeling van het professionele en recreatieve hardlopen in Nederland.
Lees verder
Nike
Paul Hartog | 26 november 2008
Het is nog niet zo vreselijk lang geleden dat hardlopen uitsluitend een competitiesport was. De atleten beschikten toen niet over het gespecialiseerde hightechschoeisel zoals we dat nu allemaal kennen maar ze maakten hun kilometers op 'ordinaire' indoorschoenen (van Puma of Adidas). Michiel Lukkien, de ondernemer die Nike in Nederland maakte tot wat het nu is, vertelt zijn verhaal in 'Nike'. Het is een spannend 'jongensboek' over de marketing van Nike, geschreven door de meester zelf!
Lees verder

Lezersrecensies

1.0 van de 5
2 stemmen
0
0
0
0
2

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Michel Lukkien

Michel Lukkien begon zijn loopbaan als marketing manager bij Dirk van de Broek, werkte in dezelfde functie bij Ogenibi en Co en Campari en verkreeg in 1977 als zelfstandig ondernemer met Warming Up Sport het importeurschap van Nike in Nederland en maakte zeven jaar lang deel uit van het Europees management van Nike in Europa. In 1990 verkocht hij zijn bedrijf aan Nike Inc. in Beverton. (VSt). In 1991 begon hij zijn eigen bedrijf Improve Running Consultancy, een managementbureau voor Nederlandse langeafstandsatleten en het bedrijfsleven. Sinds 2005 leidt hij met twee partners Sport Search, een headhunterbedrijf dat werkzaam is voor de sport.

Andere boeken door Michel Lukkien

Inhoudsopgave

Deel 1 De business
Voorwoord
Inleiding
1. Het begon in Kralingen
2. Van Campari naar Nike
3. Nike en de Nederlandse markt
4. Stemming maken in de hardloopwereld
5. Een klein boekje zette Nederland in beweging
6. Eerste loopgolf was veel meer dan 'een ongelukje'
7. Just do it - DNA van Nike
7.1 De keerzijde van de business
7.2 Met Nike in het voetbal
8. Marathon-IQ
8.1 De slag om de kampioenen bij de marathon van Rotterdam
9. Nike ook een pionier in de triatlonsport
Nawoord

Deel 2 De sport
Inleiding
Piet van Alphen
Marja Bak-Wokke
Jamal Baligha
Carla Beurskens
Rob Druppers
Marco Gielen
Frans Jacobs en Frans Heffels
Henk Kalf
Marti ten Kate
Luc Krotwaar
Manna Kwak
Cor Lambregts
Cees Lansbergen
Anne van Schuppen
Jacques Valentin

Dankschoenen

Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Nike