Vaclav Smil is emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Manitoba, Canada. Hij schreef meer dan veertig boeken over onderwerpen als energie, milieu, voedselproductie en voedselvoorziening, technische innovatie, risicobeoordelaar en openbaar bestuur.
Meer over Vaclav SmilOrde van grootte
Waarom je moet meten om de wereld te begrijpen
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789046830802Samenvatting
Grootte is de belangrijkste variabele van het universum. Of het nu gaat om minuscule bacteriën of enorme keizerrijken: ze zijn allemaal onderworpen aan de wetten van grootte.
Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten verklaart Vaclav Smil de regelmatigheden - en eigenaardigheden - van de maat van alle dingen die ons leven op aarde bepalen. Zo onthult hij de regels voor schoonheid, waarom een biosfeer diversiteit nodig heeft, hoe je de grootte van een land kunt voorspellen en waarom grotere dieren verhoudingsgewijs minder voedsel nodig hebben dan hun kleinere soortgenoten.
Is groter altijd beter? Kan iets oneindig blijven groeien, of te groot zijn om te mislukken? Vaclav Smil brengt een gigantisch onderwerp terug tot beheersbare proporties. Het is niet overdreven om te zeggen dat deze tour de force de manier waarop je naar alles om je heen kijkt, blijvend verandert.
Vaclav Smil is mijn favoriete auteur.M/em> - Bill Gates
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Grootte als de maat van alle dingen 11
2 Percepties, illusies, schattingen 48
3 Proporties, symmetrie en asymmetrie 88
4 Maatontwerpen: het goede, het slechte, het nutteloze 131
5 Maten en schaalgrootte 166
6 Stofwisseling op schaal 201
7 Symmetrieën rondom gemiddelden 228
8 Als asymmetrieën heersen 262
9 Samenvattingen voor het elektronicatijdperk 291
Verwijzingen en noten 297
Dankwoord 363
Illustratieverantwoording 365
Register 369
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan