Hans Hoeken promoveerde op een proefschrift over inhoud, structuur en stijl van teksten op de vorming van attitudes.
Meer over de auteursOvertuigende teksten
Onderzoek en ontwerp
Paperback Nederlands 2012 2e druk 9789046903292Samenvatting
Hoe komt het dat woorden gedrag kunnen beïnvloeden? En waarom mislukt dat vaak? 'Overtuigende teksten' biedt een overzicht van theorieën over de invloed van taal, tekst en beeld binnen het overtuigingsproces en van het empirisch onderzoek hiernaar.
De auteurs koppelen onderzoek naar de invloed van deze boodschapkenmerken aan verschillende verwerkingsprocessen. Ook besteden zij aandacht aan automatisch en beredeneerd gedrag en de rol van cultuurverschillen in het overtuigingsproces. Tot slot gaan zij in op het ontwerpen en pretesten van persuasieve teksten, waarbij zij een overzicht geven van methoden en instrumenten die je kunt inzetten om relevante informatie over de doelgroep te verzamelen. Elk hoofdstuk sluit af met praktische opgaven.
'Overtuigende teksten' is geschreven voor studenten aan communicatieopleidingen en studenten Nederlands en taalwetenschap. Daarnaast biedt het boek tal van praktische inzichten aan professionals, zoals tekstschrijvers of mensen in de reclamewereld. De auteurs van dit boek zijn verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hans Hoeken is hoogleraar persuasieve communicatie. Jos Hornikx en Lettica Hustinx zijn beiden universitair docent. Allen doen onderzoek naar de invloed van taal, tekst en beeld op het overtuigingsproces.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jos Hornikx
Over Lettica Hustinx
Inhoudsopgave
2. Determinanten van gedrag
3. Mentale processen en overtuiging
4. Documentontwerp: preliminaire keuzes
5. Documentontwerp en systematische verwerking: de kracht van argumenten
6. Documentontwerp en heuristische verwerking: de kracht van vuistregels
7. Experiëntiële verwerking: de kracht van retorische figuren
8. Cultuurverschillen en het overtuigingsproces
9. Het ontwerpen en pretesten van persuasieve teksten
Literatuur
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan