Frank Dietz is sectordirecteur duurzame ontwikkeling van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Meer over de auteursToegepaste micro-economie
Paperback Nederlands 2015 2e druk 9789046903841Samenvatting
Studenten ervaren de wereld van de micro-economie vaak als zeer abstract. Deze uitgave slaat een brug tussen de concrete belevingswereld van studenten en de abstracte manier waarop in de micro-economie maatschappelijke vraagstukken worden geanalyseerd. De theorie is ruim geïllustreerd met grafieken. Van algebra wordt slechts beperkt gebruik gemaakt.
De theorie wordt op de bijbehorende website toegepast op situaties uit het dagelijks leven zoals de sterke prijsdalingen op de woningmarkt, de verhoging van het eigen risico in de zorg en de felle concurrentie op de markt voor mobiele telefonie.
De tweede druk is geheel geactualiseerd en aangevuld met een nieuw hoofdstuk over gedragseconomie. Het hoofdstuk over de maatschappelijke kosten-batenanalyse is uitgebreid.
'Toegepaste micro-economie is bedoeld voor studenten aan de lerarenopleiding economie en van bestuurskundige, bedrijfskundige en juridische opleidingen in het hoger onderwijs.
Op deze website worden ook per hoofdstuk extra vragen en opgaven met uitwerking aangeboden. Voor lastige concepten is aanvullende uitleg beschikbaar, vaak in de vorm van filmpjes. Daarnaast bevat de website verbredend en verdiepend materiaal dat de docent de mogelijkheid biedt eigen accenten in de leerstof aan te brengen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Wim Heijman
Over Peter Marks
Inhoudsopgave
1. De economische wetenschap
2. De markt
3. Elasticiteiten
Deel II: Vraag
4. De consument in de economische theorie
5. Het optimum van de consument
6. Verandering van inkomen en prijsverhouding
7. Gedragseconomie
Deel III: Aanbod
8. De producent in de economische theorie
9. De optimale combinatie van productiefactoren
10. Veranderende factorprijzen, schaalvergroting en technische ontwikkeling
11. De kostentheorie
Deel IV: Markten
12. Volledige mededinging
13. Monopolie
14. Oligopolie en monopolistische concurrentie
15. Prijsmanipulatie door de overheid
Deel V: Productiefactoren
16. De markt voor productiefactoren
17. Arbeid 18 Kapitaal en grond
Deel VI: Marktfalen en collectieve welvaart
19. Algemeen evenwicht en collectieve welvaart
20. Marktfalen
21. Kosten - batenanalyse
Geraadpleegde literatuur
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan