Dirk Ehnts is één van de belangrijkste voorstanders van de Moderne Monetaire Theorie in Europa. Hij geeft les in economie aan het Bard College in Berlijn.
Meer over Dirk EhntsModerne Monetaire Theorie
Een introductie
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789464563009Samenvatting
Verguisd en bejubeld: de 'Moderne Monetaire Theorie' (MMT) biedt een nieuwe kijk op de financiering die nodig is voor de grote vraagstukken zoals klimaatverandering en vermogensongelijkheid. Anders dan normaliter wordt verondersteld, is de overheid niet afhankelijk van het geld van de belastingbetalers om uitgaven te kunnen doen.
Deze inleiding in MMT legt uit hoe banken en overheden geld maken en hoe de euro uiteindelijk een middel is dat overheden via de Europese Centrale Bank als monopolist uitgeven. MMT zet daarmee ons begrip van overheidsschuld en tekorten volledig op z’n kop. Deze inzichten bieden een nieuw antwoord op de welbekende vraag: hoe gaan we dat betalen?
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Inleiding 21
2 De regering-Biden en de copernicaanse wending 25
3 Moderne Monetaire Theorie als deel van de economie 35
3.1 Het monetaire beleid van inflatiebestrijding 40
3.2 Overheidsuitgaven 43
3.3 Staatsobligaties 50
3.4 Internationale handel 59
3.5 Sectorale evenwichten, wisselkoersen en arbeidskosten per eenheid product 65
4 Wat is economisch beleid? 71
4.1 Theorie en praktijk 71
4.2 De circulaire stroom van inkomsten 74
5 Economisch beleid op basis van MMT 79
5.1 Hoe zorgen we voor volledige werkgelegenheid? 80
5.2 Hoe zorgen we voor prijsstabiliteit? 85
5.3 Baangarantie 103
6 Vooruitblik 107
Enkele economische begrippen toegelicht 113
Literatuur 127
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan