,

Positioneren

Stappenplan voor een scherpe positionering

Ingenaaid Nederlands 2008 1e druk 9789047300175
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Positioneren is hot. Dit geldt niet alleen voor fabrikanten voor consumentengoederen, maar ook voor bedrijven, instellingen, overheden en zelfs personen. Tot op heden verschenen er een paar Engelstalige boeken over positioneren, maar er was nog geen Nederlandstalig boek.

Aan 'Positioneren. Stappenplan voor een scherpe positionering' liggen twee principiële keuzen ten grondslag: ten eerste is dit boek geschreven vanuit het perspectief van de manager, en is daarom uitgewerkt als een praktisch stappenplan. Ten tweede wordt in dit boek een lans gebroken om bij positioneren meer van binnen naar buiten te werken: inside out in plaats van outside in' en te starten met een analyse van de organisatie-identiteit. Daardoor kan een externe positionering beter worden waargemaakt en is een intern draagvlak verzekerd.

Dit boek is bedoeld voor (toekomstige) managers, marketeers en communicatieprofessionals die verantwoordelijk zijn voor het commercieel succes en de reputatie van een merk. De inhoud is praktisch van opzet, voorzien van aansprekende voorbeelden en stelt de lezer in staat zelfstandig een positioneringstraject uit te voeren.

Specificaties

ISBN13:9789047300175
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:200
Druk:1

Lezersrecensies

4.2 van de 5
8 stemmen
4
2
2
0
0

Over Rik Riezebos

Dr. Rik Riezebos is algemeen directeur van eurib/ European Institute for Brand Management een kennisinstituut op het gebied van brand, design & reputatiemanagement. Rik Riezebos is auteur van het standaardwerk 'Merkenmanagement' (1996, 2002), waarvan ook een Engelse en een Chinese editie is verschenen.

Andere boeken door Rik Riezebos

Over Jaap van der Grinten

Jaap van der Grinten is werkzaam aan de INHOLLAND School of Communication & Media in Rotterdam. Daarnaast is hij als onderzoeker verbonden aan het Centre of Applied Research in Brand-, Reputation- and Designmanagement, een lectoraat van INHOLLAND. Jaap van der Grinten is onder andere auteur van 'Mind the Gap - stappenplan identiteit en imago' (2004).

Andere boeken door Jaap van der Grinten

Inhoudsopgave


1. Inleiding
1.1. Waarom positioneren?
1.2. Van product naar merk
1.3. Wat is positioneren?
1.4. Stappenplan

2. Organisatie-identiteit (stap1)
2.1 Inleiding
2.2 Historie
2.3 Bedrijfsoriëntatie
2.4 Kerncompetities
2.5 Visie en missie
2.6 Cultuur
2.7 Organisatie – en klantwaarden

3. Merkarchitectuur (stap 2)
3.1 Drie onderwerpen van merkarchitectuur
3.2 Merknaamstrategie
3.3 Merkenportfolio
3.4 Subbranding
3.5 Conclusies merkarchitectuur

Checklist 1 Samenvatting interne analyse

4. Analyse van de doelgroep (stap 3)
4.1 Breinmanagement
4.1.1 Relatie merk – productklasse
4.1.2 Relatie merk – attributen
4.1.3 Relatie merk – waarden
4.2 Betekenisstructuuranalyse
4.2.1 Doelgroepkeuze
4.2.2 Betekenisladders
4.2.3 Laddering
4.3 Conclusies analyse van de doelgroep

5. Analyse van concurrenten (stap 4)
5.1 Concurrentieomgeving
5.2 Positioneringsgrondslagen
5.3 Marktverkenning in termen van positioneringen

Checklist 2 Samenvatting externe analyse

6. Het kiezen van een positionering (stap 5)
6.1 Aanleiding voor een nieuwe positionering
6.2 Positioneringskeuze
6.2.1 Een betekenisladder kiezen
6.2.2 Waarden, betekenissen/consequenties en attributen kiezen
6.2.3 Het invullen van een Brand-Positioning Sheet (BPS)
6.3 Communicatieve invulling
6.3.1 Vergroten van de naamsbekendheid
6.3.2 Aan het merk koppelen van associaties
6.4 Slotoverwegingen

Bijlage
Noten
Literatuur
Trefwoordenregister
Merknamenregister
Dankwoord

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Positioneren