Leren in netwerken
Veelzijdig organiseren van leernetwerken met het oog op humaniteit en arbeidrelevantie
Ingenaaid Nederlands 1995 9789051893939Samenvatting
Dit boek presenteert een nieuwe theorie over het organiseren en veranderen van leersystemen in arbeidsorganisaties: de leernetwerk-theorie. Van der Krogt ontwikkelt een kijk op leersystemen als leernetwerken. Hij gaat in op de vraag hoe leernetwerken zo georganiseerd kunnen worden dat de kwaliteiten van mensen tot hun recht kunnen komen en dat de inhoud van leerprogramma's met de veranderingen in de arbeid spoort. De leernetwerk-theorie is niet alleen bedoeld om leernetwerken te analyseren, maar tevens om ze te veranderen. Het boek bevat voorbeelden van verschillende leernetwerken en diverse manieren om ze systematisch te verbeteren, waarbij ook rekening wordt gehouden met belangen en macht van actoren. Daarme verschaft de theorie een kader om leernetwerken in bedrijven en instellingen te diagnostiseren en te verbeteren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Introductie
Deel 1 - Inleiding
2. Inhoud en opzet
3. Probleemoriëntatie en plaatsbepaling
Deel 2 - Arbeidstheorie: arbeid in organisaties
4. Ontwikkelingslijnen in arbeid en in arbeidstheorie
5. Arbeid n organisaties
6. Conclusies: vier ideaaltypische arbeidsystemen
Deel 3 - Leertheorie: over leren in organisaties
7. Leren in organisaties: ordening langs drie lijnen
8. Situaties met leerpotentieel
9. Implicaties van de leertheorie voor het organiseren van leersystemen
Deel 4 - Organisatietheorie: organiseren van leersystemen
10. Structuurtheorie en leersystemen
11. Systeemtheorie en leersystemen
12. Actoren-theorie en leersystemen
13. Organisatietheorie en leersystemen. Overzicht en conclusies
Deel 5 - Leernetwerk-theorie
14. Het theoretisch raamwerk in hoofdlijnen
15. Structuur van leersystemen
16. Organiseren van drie hoofdprocessen
17. Naar vier praktijkmethoden
Deel 6 - Beleidsmatig ontwerpen
18. Vier ideaaltypische leersystemen
19. Leersystemen reorganiseren met behulp van beleidsopties
Deel 7 - Structureren op maat
20. Persoonsgebonden leersystemen in ondernemende organisaties
21. Taakgerichte leersystemen in machine-organisaties
22. Professiegestuurde leersystemen in professionele organisaties
23. Probleemgeoriënteerde leersystemen in adhocratische organisaties
24. Leersystemen op maat: een overzicht
25. Een tussenbalans: ontwerpen op maat
Deel 8 - Krachtenspel tactisch spelen
26. Tactieken van actoren in organisaties
27. Krachtenveld-analyse
Deel 9 - Integrerend ontwikkelen
28. Leersystemen in ontwikkelingsruimte
29. Een ontwikkelingsinstrumentarium: PROLO
Deel 10 - Samenvattend overzicht en perspectieven
30. Leernetwerk-theorie: een overzicht
31. Lerende organisatie in de leernetwerk-theorie
32. Perspectieven: naar netwerk-ontwikkeling
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan