Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Leren in netwerken

Veelzijdig organiseren van leernetwerken met het oog op humaniteit en arbeidrelevantie

Ingenaaid Nederlands 1995 9789051893939
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Dit boek presenteert een nieuwe theorie over het organiseren en veranderen van leersystemen in arbeidsorganisaties: de leernetwerk-theorie. Van der Krogt ontwikkelt een kijk op leersystemen als leernetwerken. Hij gaat in op de vraag hoe leernetwerken zo georganiseerd kunnen worden dat de kwaliteiten van mensen tot hun recht kunnen komen en dat de inhoud van leerprogramma's met de veranderingen in de arbeid spoort. De leernetwerk-theorie is niet alleen bedoeld om leernetwerken te analyseren, maar tevens om ze te veranderen. Het boek bevat voorbeelden van verschillende leernetwerken en diverse manieren om ze systematisch te verbeteren, waarbij ook rekening wordt gehouden met belangen en macht van actoren. Daarme verschaft de theorie een kader om leernetwerken in bedrijven en instellingen te diagnostiseren en te verbeteren.

Specificaties

ISBN13:9789051893939
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:350
Druk:0
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

1.0 van de 5
1 stem
0
0
0
0
1

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Introductie

Deel 1 - Inleiding

2. Inhoud en opzet
3. Probleemoriëntatie en plaatsbepaling

Deel 2 - Arbeidstheorie: arbeid in organisaties

4. Ontwikkelingslijnen in arbeid en in arbeidstheorie
5. Arbeid n organisaties
6. Conclusies: vier ideaaltypische arbeidsystemen

Deel 3 - Leertheorie: over leren in organisaties

7. Leren in organisaties: ordening langs drie lijnen
8. Situaties met leerpotentieel
9. Implicaties van de leertheorie voor het organiseren van leersystemen

Deel 4 - Organisatietheorie: organiseren van leersystemen

10. Structuurtheorie en leersystemen
11. Systeemtheorie en leersystemen
12. Actoren-theorie en leersystemen
13. Organisatietheorie en leersystemen. Overzicht en conclusies

Deel 5 - Leernetwerk-theorie

14. Het theoretisch raamwerk in hoofdlijnen
15. Structuur van leersystemen
16. Organiseren van drie hoofdprocessen
17. Naar vier praktijkmethoden

Deel 6 - Beleidsmatig ontwerpen

18. Vier ideaaltypische leersystemen
19. Leersystemen reorganiseren met behulp van beleidsopties

Deel 7 - Structureren op maat

20. Persoonsgebonden leersystemen in ondernemende organisaties
21. Taakgerichte leersystemen in machine-organisaties
22. Professiegestuurde leersystemen in professionele organisaties
23. Probleemgeoriënteerde leersystemen in adhocratische organisaties
24. Leersystemen op maat: een overzicht
25. Een tussenbalans: ontwerpen op maat

Deel 8 - Krachtenspel tactisch spelen

26. Tactieken van actoren in organisaties
27. Krachtenveld-analyse

Deel 9 - Integrerend ontwikkelen

28. Leersystemen in ontwikkelingsruimte
29. Een ontwikkelingsinstrumentarium: PROLO

Deel 10 - Samenvattend overzicht en perspectieven

30. Leernetwerk-theorie: een overzicht
31. Lerende organisatie in de leernetwerk-theorie
32. Perspectieven: naar netwerk-ontwikkeling

Literatuur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren in netwerken