Lees verder
Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven 'great' worden.
Meer over Jim CollinsGood to Great (Nederlandstalig)
Waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken... en andere niet
Paperback Nederlands 2010 26e druk 9789047093848Samenvatting
Jim Collins heeft met 'Good to Great' een wereldwijde bestseller geschreven waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia. Inmiddels geldt ook de Nederlandstalige editie als een klassieker.
Uit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even 'good' als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden 'great'.
Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? Collins heeft zijn inzichten in een aantal principes geformuleerd. Het zijn tijdloze factoren voor succes - geen hypes. Voor al deze bedrijven geldt:
1. Het leiderschap bevindt zich op niveau 5 (dienstbaar).
2. Ze werven de juiste mensen.
3. Ze zien de harde feiten onder ogen, maar blijven vertrouwen op succes.
4. Ze vinden een antwoord op drie afbakeningsvragen: wat kunt u het best, waar gelooft u het meest in en wat is cruciaal voor uw economisch voortbestaan?
5. Ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur.
6. Ze hechten groot belang aan technologie, maar zijn daarin selectief.
7. Ze werken gestaag en volhardend, zonder revolutionaire doorbraken.
Specificaties
Expertrecensies (6)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Jim Collins
Inhoudsopgave
Voorwoord
1. Het goede is de vijand van het geweldige
Grenzeloze nieuwsgierigheid
Natuurwetten van geweldige organisaties
2. Niveau 5-leiderschap
Onverwacht
Nederigheid+wilskracht=niveau 5
Niveau 5-leiderschap ontwikkelen
3. Eerst wie... dan wat
Geen 'genie met duizend helpers'
Het gaat om wie betaald krijgt , niet om wat er betaald wordt
Streng, niet meedogenloos
Eerst wie, geweldige bedrijven en een geweldig leven
4. Zie de harde feiten onderogen (maar verlies nooit de hoop)
Feiten zijn beter dan dromen
Een klimaat waarin de waarheid gehoord wordt
Rotsvast vertrouwen ondanks d eharde realiteit
De 'Stockdale-paradox'
5. Het Egelprincipe (simpele ideeën die passen binnen de dri crikels)
De drie cirkels
Inzicht in G2G-talent (waarin ben je de beste en waarin niet)
Inzicht in de G2G-economie (op welke brandstof loopt houw economische motor)
De G2G-passie (wat roept je hartstocht op)
Inzicht overwint opschepperij
6. Bedrijfsdiscipline
Vrijheid (en verantwoordelijkheid) binnen grenzen
Een cultuur, geen tiran
Consequente toewijding aan het Egelprincipe
Maak een 'niet meer doen'-lijstje
7. Technologische versnellers
Technologie en het Egelprincipe
De technologische valkuil
Technologie en de angst om achter te lopen
8. Het vliegwiel en de valstrik.
Opbouw en doorbraak
Geen toeval
Het vliegwieleffect
De valstrik
Het vliegwiel als allesomvattend principe
9. Van Good to Great naar Gebouwd voor de toekomst
Eerst Good to Great, dan Gebouwd voor de toekomst
Kernideologie: de extra dimensie van blijvend geweldig
Goede BHAG's, slechte BHAG's en de verbinding met andere concepten
Waarom geweldig worden
Epiloog: Meest gestelde vragen
Appendices
1A. Selectie van G2G-bedrijven
1B. Selectieproces van de controlegroep
1C. 'Niet volhouders' uit de controlegroep
1D. Onderzoeksstappen
2A. Analyses van interne versus externe ceo's
5A. Bedrijfstakgerichte analyse en rangorde
8A. Valstrikgedrag van de bedrijven uit de controlegroep
8B. Samenvatting analyse verwerven en afstoten van bedrijfseenheden
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan