Samenvatting
'Dienaar' en 'leider': kunnen deze twee rollen samengaan in één persoon? En kan een dergelijke persoon in de wereld van vandaag echt leven en productief zijn? In dit essay beantwoordt Robert Greenleaf beide vragen bevestigend en legt hij uit waarom en hoe.
Robert Greenleafs essay 'De dienaar als leider' is een grote inspiratiebron voor schrijvers en adviseurs die zich bezighouden met lerende organisaties en 'empowerment'. Het beschrijft kenmerken van leiders, met als twee uitersten zij die bovenal leider zijn (wellicht uit machtshonger of materialistische behoeften) en zij die bovenal dienaar zijn, en vanuit die positie er bewust naar streven leiding te geven.
Dit klassieke essay beschouwt het hebben van goede relaties in team en werkverband, met nadruk op inleving, luisteren, aanvaarding en vertrouwen. Het biedt tegenwicht tegen al te rationele ideeën over management en leidinggeven.
Specificaties
Inhoudsopgave
2. Wie is de dienaar-leider?
3. Alles begint met het initiatief van een individu
4. Wat probeert u te doen?
5. Luisteren en begrijpen
6. Taal en verbeelding
7. Afstand nemen - hoe men zijn optimum vindt
8. Aanvaarding en inleving
9. Kennis van het onkenbare - voorbij bewuste rationaliteit
10. Vooruitzien - de centrale ethiek van het leiderschap
11. Bewustzijn en perceptie
12. Overreding - soms één voor één
13. Eén actie tegelijk - de manier om sommige grote dingen gedaan te krijgen
14. Conceptvorming - het belangrijkste talent voor leiderschap
15. En nu!
16. Helen en dienen
17. Gemeenschap - de in onze tijd verloren kennis
18. Instellingen
19. De toezichthouders
20. Macht en gezag - sterke en zwakke punten
21. Waaraan kent men de dienaar?
22. Hierbinnen, niet daarbuiten
23. Wie is de vijand?
24. Implicaties
Robert K. Greenleaf, 1904-1990 een biografische schets
Het Robert K. Greenleaf Center
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan