

N.J.H. Huls is hoogleraar Rechtssociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit Leiden.
Meer over de auteursRegeldruk: een blinde vlek van onderhandelend wetgeven
Ingenaaid Nederlands 2006 1e druk 9789054547242Samenvatting
In het kader van het onderzoeksproject 'Stijlen van wetgeven' hebben Suzan Stoter en Nick Huls in opdracht van het ministerie van Justitie deze studie over regeldruk en draagvlak uitgevoerd. Het gaat om de wijze waarop participatie van belanghebbenden in het wetgevingsproces leidt tot regeldruk. Vijf case-studies van verschillende departementen leiden tot levendige beschrijvingen van de Haagse praktijk.
Uit deze studie blijkt dat regeldruk niet eenzijdig van de wetgever uitgaat, maar voor een belangrijk deel veroorzaakt wordt door belangengroepen. Deze oefenen via onderhandelingen druk uit om hun eigen belang in de wet geregeld te krijgen. Geklaag over regeldruk is daarom vaak nogal dubbelzinnig. Als de overheid de regeldruk wil verminderen – en alle politieke partijen hebben dat in hun programma staan – dan kan zij dat niet alleen, maar alleen in samenspraak met degenen die om regels vragen. De auteurs geven aan hoe dit proces in de toekomst beter vorm kan krijgen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Samenvatting
1. Inleiding. Doel van het onderzoek en operationalisering van begrippen
2. Warmtekrachtkoppeling: de wet MEP en onderliggende regelgeving
3. Casus Regeling bedrijfscontrole dierziekten 1993
4. De preserveringsexceptie in de Auteurswet
5. De invoering van vakbekwaamheidseisen voor de sleep- en duwvaartsector. Een reconstructie van de gemaakte afwegingen
6. Informatie-uitwisseling in de Wet toezicht trustkantoren
7. Conclusies
Literatuurlijst
Afkortingenlijst
Lijst van geïnterviewden
Aandachtspunten zoals toegepast in de interviews met wetgevingsjuristen en beleidsambtenaren
Aandachtspunten zoals toegepast in de interviews met vertegenwoordigers belanghebbendenorganisaties
Leden van de begeleidingscommissie
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan