Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De discipline van marktleiders

Kies uw klanten, verklein uw focus, en domineer uw markt

Gebonden Nederlands 2010 4e druk 9789055940349
1
Voormalig Nr. 1Totaal 2 dagen
EvergreenTotaal 806 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De Amerikaanse editie van dit boek verwierf internationale bekendheid. Helaas niet vanwege de inhoud, maar omdat de auteurs hun boek in grote aantallen zelf inkochten, waardoor het boek de hoogste positie bereikte op diverse ranglijsten. Daarmee is niet gezegd dat het inhoudelijk een zwak boek is. Verre van dat.

Treacy en Wiersema stelden zich de vraag hoe het komt dat sommige bedrijven concurrentie in hun markten aan het herdefiniëren zijn, terwijl andere bedrijven zich schijnbaar niet bewust zijn van de veranderende wereld om hen heen. De antwoorden op deze vragen zetten u opnieuw aan het denken over klanten, concurrentie, markten en de fundamentele structuur van uw organisatie.

De stelling van Treacy en Wiersema is bedrieglijk eenvoudig: succesvolle organisaties -de marktleiders - munten uit in het leveren van een soort waarde aan hun gekozen klanten. De sleutel is focussen. Marktleiders kiezen een enkele 'waardediscipline' - laagste kosten, beste product, of beste totaaloplossing - en bouwen hun organisatie daar omheen. Zij behouden hun leiderspositie door niet op hun lauweren te rusten, maar door ieder jaar opnieuw een betere waarde te bieden. Een discipline kiezen om te beheersen betekent niet dat de andere twee disciplines onbelangrijk zijn. Een bedrijf verwerft zijn reputatie en kan succes op de lange termijn waarborgen door zijn energie en middelen op een discipline in te zetten. Geen enkel bedrijf kan vandaag overtuigend slagen door te proberen alles te betekenen voor iedere klant.

'De discipline van marktleiders' neemt de implicaties van iedere discipline onder de loep vanuit een operationeel standpunt en biedt hulp bij het kiezen en implementeren van de juiste discipline. Elke discipline vereist een onderscheidend organisatiemodel met zijn eigen structuur, processen, informatiesystemen, managementsystemen en cultuur. Wat doet uw bedrijf beter dan elk ander? Welke unieke waarde verschaft u uw klanten? Hoe vergroot u die waarde volgend jaar? Als u deze vragen niet gemakkelijk kunt beantwoorden, dan is 'De discipline van marktleiders' een aanbeveling.

Specificaties

ISBN13:9789055940349
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:199
Uitgever:Scriptum
Druk:4
Verschijningsdatum:1-1-1995

Expertrecensies (1)

recensie
De discipline van marktleiders
Eric van Arendonk | 25 mei 2009
De aanleiding voor mij om 'De discipline van marktleiders' te gaan lezen was een directe behoefte om meer te weten te komen van het gedachtegoed van de zogenaamde waardestrategieën van Michael Treacy en Fred Wiersema. Tot nu toe was mijn kennis hierover gevoed door slechts een aantal modellen die je in de marketingliteratuur tegenkomt. Op zich laat de theorie niets aan duidelijkheid over, maar ik wilde meer achtergrond van deze theorie. De prestatie van de auteurs, de inhoud van het boek dus, is top en heeft me meer inzicht gegeven in deze waardestrategieën.
Lees verder

Lezersrecensies

4.2 van de 5
17 stemmen
7
7
2
1
0

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Hoe een bedrijf naar de knoppen te helpen
2. De nieuwe concurrentieregels
3. De keuze van de winnaar
4. De discipline van de kostenleider
5. Het verhaal van een kostenleider: De Universal Card van AT&T
6. De discipline van de productleider
7. Het verhaal van een productleider: Intel Corporation
8. De discipline van de klantenpartner
9. Het verhaal van een klantenpartner: Airborne Express
10. Een waardediscipline kiezen
11. Het creëren van de klantencultus
12. De leiderspositie handhaven

Nawoord
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De discipline van marktleiders