Lees verder
De discipline van marktleiders
Kies uw klanten, verklein uw focus, en domineer uw markt
Gebonden Nederlands 2010 4e druk 9789055940349Samenvatting
De Amerikaanse editie van dit boek verwierf internationale bekendheid. Helaas niet vanwege de inhoud, maar omdat de auteurs hun boek in grote aantallen zelf inkochten, waardoor het boek de hoogste positie bereikte op diverse ranglijsten. Daarmee is niet gezegd dat het inhoudelijk een zwak boek is. Verre van dat.
Treacy en Wiersema stelden zich de vraag hoe het komt dat sommige bedrijven concurrentie in hun markten aan het herdefiniëren zijn, terwijl andere bedrijven zich schijnbaar niet bewust zijn van de veranderende wereld om hen heen. De antwoorden op deze vragen zetten u opnieuw aan het denken over klanten, concurrentie, markten en de fundamentele structuur van uw organisatie.
De stelling van Treacy en Wiersema is bedrieglijk eenvoudig: succesvolle organisaties -de marktleiders - munten uit in het leveren van een soort waarde aan hun gekozen klanten. De sleutel is focussen. Marktleiders kiezen een enkele 'waardediscipline' - laagste kosten, beste product, of beste totaaloplossing - en bouwen hun organisatie daar omheen. Zij behouden hun leiderspositie door niet op hun lauweren te rusten, maar door ieder jaar opnieuw een betere waarde te bieden. Een discipline kiezen om te beheersen betekent niet dat de andere twee disciplines onbelangrijk zijn. Een bedrijf verwerft zijn reputatie en kan succes op de lange termijn waarborgen door zijn energie en middelen op een discipline in te zetten. Geen enkel bedrijf kan vandaag overtuigend slagen door te proberen alles te betekenen voor iedere klant.
'De discipline van marktleiders' neemt de implicaties van iedere discipline onder de loep vanuit een operationeel standpunt en biedt hulp bij het kiezen en implementeren van de juiste discipline. Elke discipline vereist een onderscheidend organisatiemodel met zijn eigen structuur, processen, informatiesystemen, managementsystemen en cultuur. Wat doet uw bedrijf beter dan elk ander? Welke unieke waarde verschaft u uw klanten? Hoe vergroot u die waarde volgend jaar? Als u deze vragen niet gemakkelijk kunt beantwoorden, dan is 'De discipline van marktleiders' een aanbeveling.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Hoe een bedrijf naar de knoppen te helpen
2. De nieuwe concurrentieregels
3. De keuze van de winnaar
4. De discipline van de kostenleider
5. Het verhaal van een kostenleider: De Universal Card van AT&T
6. De discipline van de productleider
7. Het verhaal van een productleider: Intel Corporation
8. De discipline van de klantenpartner
9. Het verhaal van een klantenpartner: Airborne Express
10. Een waardediscipline kiezen
11. Het creëren van de klantencultus
12. De leiderspositie handhaven
Nawoord
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan