Michael Treacy en Fred Wiersema leggen helder hun gedachten uiteen en staven deze met veel voorbeelden. De voorbeelden zijn weliswaar nagenoeg allemaal Amerikaans, maar het betreffen internationale bedrijven. Na het lezen van 'De discipline van marktleiders' ben ik meer overtuigd van het feit dat het werkelijk creëren en behouden van een concurrentievoordeel start bij het goed definiëren van een waardestrategie. Dit vraagt echter heel wat van organisaties. De waardestrategie vormt bijna het zogenaamde DNA van een organisatie en dat verander je niet zomaar. De drie waardestrategieën; klantenpartner (customer intimacy), kostenleiderschap (operational excellence) en productleider (product leadership) worden uitvoerig beschreven. Deze strategieën moeten uiteindelijk leiden tot meerwaarde voor de klant. Naast een hoofdstuk per waardestrategie volgt er een hoofdstuk waarin de waardestrategie als voorbeeld centraal staat. De auteurs lichten de strategie toe vanuit een leveranciers- en vanuit een klantenperspectief. Hierdoor bent u in staat de werkelijke waarde van een strategie te doorgronden. Indien u meer wilt weten van deze strategievormen, is 'De discipline van marktleiders' een absolute aanrader. De waardestrategieën wijken af van de bekende concurrentiestrategieën van bijvoorbeeld Michael Porter of de groeistrategieën vanIgor Ansof. Bij waardestrategieën gaat het er niet om dat je een keuze maakt en daar volledig voor gaat. Bij deze strategiekeuze gelden alle strategieën, waarbij u in één van deze moet excelleren. U kunt de andere dus niet negeren. Valt de keuze op bijvoorbeeld klantenpartner, dan zult u daarin moeten excelleren maar kunt u productleider en kostenleiderschap niet laten voor wat het is. Daar zult u minimaal voldoende op moeten scoren. Naast de uiteenzetting van de waardestrategieën gaan de auteurs in op de methodiek om een dergelijke waardestrategie te implementeren. Ze stellen daarbij dat de keuze voor een waardediscipline bepalend is voor de verdere plannen en beslissingen van een bedrijf. De gekozen waardediscipline tekent de gehele organisatie, van de bedrijfscultuur tot het publieke imago. Wanneer er voor een bepaald waardebod wordt gekozen - en dus ook voor het achterliggende werkmodel - dan wordt daarmee de essentie van het bedrijf bepaald. De samenhang en de verfijning van het werkmodel is datgene wat marktleiders onderscheidt van hun concurrenten. Een werkmodel bestaat uit verschillende werkprocessen, de organisatiestructuur, managementsystemen en bedrijfscultuur. Deze worden met elkaar in overeenstemming gebracht zodat er een superieur waardebod gedaan kan worden. Het beschreven proces ziet er simpel uit maar zal lastig zijn om dat goed in een organisatie geïmplementeerd te krijgen. Het gaat tenslotte om de DNA van een organisatie. Maar het is het zeker waard voor iedere organisatie. Ik ben er van overtuigd dat een goed gekozen en geïmplementeerde waardestrategie zal leiden tot een meerwaarde voor de klanten en dus tot een concurrentie voordeel. Een negatief aspect van dit boek kan ik niet onvermeld laten. De uitgever heeft de vertaling niet goed gecontroleerd waardoor er menigeen taal- en stijlfout in is blijven staan. Dat is jammer voor een dergelijk goed boek. Persoonlijk stoort mij dat en ik vind dat een uitgever vertalingen netjes hoort te verzorgen. Maar daar staat tegenover dat uiteindelijk de inhoud van het boek rechtvaardigt dat ik het boek kan aanbevelen.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.