

Suzanne Dibble is a business lawyer who has advised huge multi-national corporations, private equity-backed enterprises, and household names.
Meer over Suzanne DibbleMedewerkers vasthouden
De slag om schaars talent
Gebonden Nederlands 2001 9789055941810Samenvatting
Ondernemingen moeten tegenwoordig fel concurreren om waardevolle medewerkers. Succes staat of valt met het vermogen de juiste mensen te vinden en te houden. Dat betekent: zorgen dat medewerkers gelukkig, gemotiveerd en productief zijn. De zekerheid van een vaste baan is echter geen lokkertje meer. Medewerkers hebben tegenwoordig een ijzersterke onderhandelingspositie. Hoe kan het management hen vasthouden? Dat is de kernvraag van dit boek. Voor het antwoord put Suzanne Dibble uit haar uitgebreide onderzoeks- en praktijkervaring in werving en selectie en loyaliteitsprogramma's. Met de hier geboden inzichten en instrumenten kunnen ondernemingen hun relatie met werknemers vorm geven op een manier die aansluit bij de turbulente arbeidsmarkt van vandaag.
Dibble biedt een breed perspectief. Zij geeft een uiterst scherpe visie op de inrichting van de arbeidsmarkt in de 21e eeuw en legt uit hoe ondernemingen die visie op hun eigen situatie kunnen toepassen. Aan de hand van uitgebreide praktijkvoorbeelden schetst zij de nieuwe methoden van vooraanstaande Amerikaanse ondernemingen om personeel aan te trekken en vast te houden. Hoe krijgt u goede mensen aan boord en hoe kunt u ze vasthouden? Dibble geeft de benodigde successtrategieën, instrumenten en methoden. Zij legt ook uit hoe ondernemingen al deze aspecten kunnen combineren in een overkoepelend plan, toegesneden op hun eigen specifieke cultuur en doelen. Zij gaat daarbij expliciet in op een aantal cruciale aspecten van uw personeelsbeleid:
- Werving en selectie en hoe u omhoog kunt schieten op de ranglijst van beste werkgevers.
- Salariëring, secundaire arbeidsvoorwaarden, erkenning en loopbaanontwikkeling.
- Werkklimaat en beleid.
- Tegenaanbiedingen.
- Afscheidsgesprekken.
'Medewerkers vasthouden' behandelt een van de cruciale uitdagingen op het gebied van human resource management in de 21e eeuw en biedt een onmisbaar baken in een woelige arbeidsmarkt.
Specificaties
Inhoudsopgave
Deel 1 - Waarom de situatie is zoals ze is
1. Inleiding
2. Het einde van de traditionele relaties
3. De nieuwe relatie
4. Op weg naar een nieuwe relatie
Deel 2 - De basis van personeelsbinding
5. Personeel vasthouden begint bij functiebeschrijvingen, werving en selectie, en de introductie
6. Personeelsbinding begint bij functiebeschrijving
7. Personeelsbinding begint bij de werving
8. Personeelsbinding begint bij de selectie
9. Personeelsbinding begint bij de introductie
Deel 3 - Loyaliteit van medewerkers managen
10. Personeel binden: een managementuitdaging
11. Financiën
12. Ontwikkeling en loopbaanperspectief
13. Werkklimaat
14. Prestatiemanagement
15. Werk, gezinsleven en flextijd
16. Tegenaanbod doen: een goede medewerker staat op het punt weggekocht te worden
Deel 4 - De bouwstenen samenvoegen
17. De beste werkgever worden
18. Enquêteonderzoek
19. tien doeltreffende manieren om medewerkers te verliezen
20. Enquête tevredenheid onder werknemers: de organisatie de maat nemen
21. personeelshandboek
22. Gesprek(ken) met vertrekkende medewerkers
Literatuuroverzicht
Register
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan