Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 64% korting

Algemene kennis

Kennisoverdracht in organisaties

Paperback Nederlands 2001
Verkooppositie 2855
Laatste exemplaar! Op=Op!
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
27,50
9,95
VOORDEEL - 64% korting

Samenvatting

Hoewel externe kennis - over cliënten, over concurrenten - cruciaal is, verschaft zij bedrijven zelden een concurrentievoordeel, omdat de meeste informatie in gelijke mate voor iedereen beschikbaar is. Maar intern 'weten hoe' bepaalde kennis kan worden gebruikt in een specifieke onderneming - hoe een nieuw medicijn op de diabetici-markt moet worden geïntroduceerd - vormt de basis voor een duurzaam concurrentievoordeel. Nancy Dixon, een expert op het gebied van organisatorisch leren, noemt dit door de ervaring voortgebrachte weten 'Algemene kennis' en stelt dat bedrijven die werkelijk ernst met kennismanagement willen maken, eerst moeten inzien dat niet alle kennis op dezelfde manier wordt gecreëerd en derhalve niet op dezelfde manier kan worden gedeeld. Als een onderneming geslaagde systemen voor kennisoverdracht wil construeren, dan zal zij ten behoeve van een effectieve kennisdeling eerst moeten bepalen welk overdrachtmechanisme het best aansluit bij de soort kennis die zij wil overdragen.

Tot op heden hebben de meeste organisaties die kennismanagement wilden invoeren, met vallen en opstaan een overdrachtsysteem moeten vinden dat voor hen werkte. Dixon biedt managers meer systematiek in dit proces. Ze geeft drie criteria aan de hand waarvan een organisatie kan uitmaken of een overdrachtsmethode zal werken in een bepaalde situatie: de soort kennis die moet worden overgedragen, de aard van de taak en de kenmerken van de ontvanger van de kennis. Vervolgens beschrijft Dixon vijf verschillende categorieën van kennisoverdracht. Ze licht deze toe met praktijkverhalen die gebaseerd zijn op de ervaringen van managers, legt de principes uit die elke categorie doen functioneren en verschaft richtlijnen waarmee managers kunnen bepalen welk van deze systemen het effectiefst in hun eigen organisatie zou zijn.

Specificaties

ISBN13:9789055942398
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:204
Uitgever:Scriptum
Druk:1

Expertrecensies (1)

Jan Jacob Bos | 1 oktober 2009
Talloze boeken met praktische tips over het delen en creëren van kennis, zijn reeds geschreven. Nancy Dixon gaat in haar boek 'Algemene kennis' een duidelijke stap verder omdat zij vijf verschillende doelen onderscheidt voor het delen van kennis. Voor elk doel beschrijft ze een andere vorm van kennisoverdracht.Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
2 stemmen
1
0
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

1. Inleiding
2. Algemene kennis genereren en vrijmaken
3. Seriële overdracht
4. Nabije overdracht
5. Verre overdracht
6. Strategische overdracht
7. Specialistische overdracht
8. De vijf manieren van kennisoverdracht naast elkaar
9. Een geïntegreerd systeem voor kennisoverdracht bouwen

Noten
Register

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Algemene kennis