Lees verder
Drs. Jeffrey Robert Wijnberg is geboren in 1951 in Madison, Wisconsin (VS). Na zijn gymnasiumtijd in Nederland studeerde hij enkele jaren muziek en psychologie in Oberlin College, Ohio (VS).
Meer over Jeffrey WijnbergVerborgen agenda's
Waarom mensen niet doen wat ze zeggen en niet zeggen wat ze doen
Gebonden Nederlands 2008 1e druk 9789055945603Samenvatting
Psycholoog Jeffrey Wijnberg bespreekt in dit boek de heimelijke motieven van het menselijk ras: sociaal gedrag waarachter angst, machtswellust en zelfverrijking schuilgaat. Het zijn niet alleen politici, criminele types en gewiekste zakenlieden die mooi weer spelen terwijl zij uit zijn op persoonlijk gewin, maar ook uw beste vrienden, uw naaste familieleden en uw hartelijkste collega's die zich volkomen anders kunnen voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.
Wie de spelletjes die mensen spelen weet te doorgronden, kan zich wapenen in een wereld waarin de mooiste schijn uiteindelijk toch weer bedriegt. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, Wijnberg komt tot de vrolijke conclusie: niets is zo zichtbaar als wat de mens verbergen wil.
Geïllustreerd met Sigmund-strips van Peter de Wit.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jeffrey Wijnberg
Inhoudsopgave
1. Angst, twijfel en onzekerheid
Zelfvertrouwen en zelftwijfel: een wereld van verschil
Scheidingsangst
Angst voor afwijzing
Negatief zelfbeeld
Angst voor conflicten
Angst voor verantwoordelijkheid
Maskers van angst
Vermijdingstactieken
2. Macht, controle en manipulatie
Macht moet
Macht om macht
Zelfverrijking
Voor het karretje spannen
De grens opzoeken
Universele psychologische beïnvloeding
3. Het menselijk motief: wat werkt en wat niet
De wil tot macht
Elk gedrag dient een doel
Kortetermijnbevrediging, langetermijnfrustratie
Het menselijk motief
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan