Gert-Jan Hospers is docent en onderzoeker Economische Geografie aan de Universiteit Twente en bijzonder hoogleraar City- en Regiomarketing aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daarnaast is hij voorzitter van Stichting Jane, die het gedachtegoed van de Amerikaanse stadsactiviste Jane Jacobs propageert, en maakt hij deel uit van het wetenschappelijk comité van Cittaslow International.
Meer over de auteursKrimp, het nieuwe denken
Bevolkingsdaling in theorie en praktijk
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789059318939Samenvatting
De interesse voor krimp groeit. Steeds meer regio's en gemeenten in ons land worstelen met bevolkingsdaling, ontgroening en vergrijzing. Leek krimp eerst voorbehouden aan Limburg, Groningen en Zeeland, nu hebben ook de Achterhoek, Drenthe en zelfs delen van de Randstad ermee te maken.
Welke oorzaken heeft krimp eigenlijk? Wat betekent een dalende en oudere bevolking voor de kwaliteit van leven in een gebied? Hoe moet je ermee omgaan? En biedt krimp ook nieuwe mogelijkheden?
Op deze vragen - en nog veel meer - gaat 'Krimp, het nieuwe denken' in. In het boek leggen de auteurs duidelijk uit wat krimp behelst en hoe je er tegenaan kunt kijken. Ze behandelen relevante inzichten uit de demografie, sociologie en geografie en presenteren een samenhangend raamwerk dat als 'checklist' voor krimpbeleid kan dienen. Naast de theorie komt de praktijk uitvoerig aan bod in de vorm van voorbeelden uit binnen- en buitenland.
'Krimp, het nieuwe denken' is bestemd voor iedereen met interesse voor krimp, of het nu gaat om studenten, beleidsmedewerkers of adviseurs. Ook voor wethouders die zich zorgen maken over de demografische toekomst van hun gemeente is het een aanrader.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Nol Reverda
Inhoudsopgave
2. Demografische verschuivingen
3. Groei en krimp
4. De geografische kant van krimp
5. Bestuurlijke reacties op krimp
6. Krimp en de samenleving
7. Krimp en kwaliteit
8. Creatief met krimp
9. Het nieuwe denken
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan