

Peter G. Swanborn was hoogleraar in de Methodologie van de Sociale Wetenschappen aan de Universiteiten van Utrecht en Amsterdam.
Meer over Peter SwanbornCase studies: wat, wanneer en hoe?
Paperback Nederlands 2013 5e druk 9789059319455Samenvatting
De case studie, de bestudering van een verschijnsel in een natuurlijke situatie, wordt in het Nederlandse sociale onderzoek steeds belangrijker. In bepaalde sectoren is een combinatie van een 'breedte'onderzoek in de vorm van een traditionele enquête met case studie in de diepte zelfs bijna standaard geworden. De auteur bespreekt het verschijnsel 'case studie' aan de hand van een aantal centrale vragen: wat is een case studie, hoe kies je cases, welke gegevens verzamel je en hoe kun je deze gegevens vervolgens analyseren en rapporteren? De mogelijkheden en beperkingen van case studies komen uitgebreid aan de orde. Daarnaast bevat dit boek veel voorbeelden en een uitgebreide literatuurlijst.
Deze vijfde, herziene, druk is grotendeels gebaseerd op de in het Engels gepubliceerde versie uit 2010. De inhoud is geactualiseerd en er zijn meer specifiek Nederlands/Vlaamse publicaties gebruikt en vermeld. Dit boek is bestemd voor studenten sociale wetenschappen, met name in het universitaire onderwijs.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Wat zijn case-study's eigenlijk?
2. Wanneer een case-study?
3. Hoe cases te kiezen?
4. Welke gegevens verzamel je?
5. Hoe te analyseren?
6. Moeilijkheden en mogelijkheden
7. Geannoteerde literatuurlijst
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan