Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Samenwerking in de publieke dienstverlening

Ontwikkelingsverloop en resultaten

Paperback Nederlands 2009
Verkooppositie 4756
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

In de jeugdzorg, het onderwijs en de sociale veiligheid is steeds meer behoefte aan samenhang in de dienstverlening. Hulpverlening aan gezinnen en de aanpak van overlast zijn afhankelijk van ketensamenwerking. In de praktijk valt dit niet mee. Vaak is er veel overleg maar wordt er toch langs elkaar heen gewerkt en valt het maatschappelijke resultaat tegen. Toch er zijn ook voorbeelden van geslaagde en duurzame samenwerking. Dit was aanleiding voor een onderzoek naar condities die het resultaat van deze samenwerking bepalen. In diverse sectoren ging Pieterjan van Delden na hoe samenwerkingsverbanden tot stand kwamen en zich verder ontwikkelden.

De conclusie is dat het resultaat van samenwerking vooral afhankelijk is van de inzet en energie van professionals op de werkvloer. Tenminste als ze durven te pionieren. Gezamenlijke uitvoering en groepsbinding zijn ten lange leste meer bepalend voor het resultaat dan politieke processen. Beleid, subsidie en sturing van bestuurders zijn noodzakelijke voorwaarden, maar werken averechts als ze de praktische samenwerking gaan domineren. De uitdaging bij het ontwikkeling van ketensamenwerking is juist het opzoeken en organiseren van sociale energie.

Pieterjan van Delden is organisatieadviseur bij Andersson Elffers Felix in Utrecht. Hij heeft publicaties op zijn naam staan over professionals in organisaties, marktwerking in de publieke dienstverlening en vereenvoudiging als strategie. De laatste jaren is hij gegrepen door het verschijnsel van de moeizame maar toch zo nodige samenwerking in het publieke domein. Dit leidde tot een promotieonderzoek naar de achterliggende mechanismen van samenwerking.

Specificaties

ISBN13:9789059723351
Rubriek:Non-profit
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:248
Druk:1
Verschijningsdatum:19-9-2009

Expertrecensies (3)

Gertjan de Groot | 3 maart 2010
Voorbeelden van mislukte samenwerking in de publieke dienstverlening halen de krant. Het ging mis, blijkt achteraf, omdat alle betrokken partijen langs elkaar werkten. Oplossingen die herhaling moeten voorkomen, worden vaak gezocht in het instellen van een nieuwe coördinerende instellingen zoals de Centra voor Jeugd en Gezin of het verspreiden van lokale 'best practices'.Lees verder
Henk Hogeweg | 22 december 2009
Werken in de publieke dienstverlening betekent samenwerken met veel verschillende organisaties, diensten en netwerken. De complexiteit is hoog, het is multidimensionaal, ambigu, dynamisch, onvoorspelbaar en de grenzen van de samenwerking zijn vaak vaag.Lees verder
Publieke dienstverlening heeft pioniers nodig
Ronald Buitenhuis | 11 november 2009
Het Maasmeisje, Savanna…. De voorbeelden van tragische voorvallen in de Jeugdzorg lijken zich op te stapelen. Mogelijk kunnen dat soort excessen voorkomen worden als organisaties beter samenwerken. ‘Maar daar heb je wel pioniers voor nodig’, concludeert Pieterjan van Delden in zijn boek Samenwerking in de publieke dienstverlening.Lees verder
Alle expertrecensies (3)

Lezersrecensies

3.7 van de 5
3 stemmen
1
0
2
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

podcast
Pieterjan van Delden over samenwerking
Ronald Buitenhuis 22 december 2009 Samenwerking slaagt pas in de publieke dienstverlening als professionals durven te pionieren en organisatiestructuren vervlochten raken. Aldus Pieterjan van Delden in Samenwerking in de publieke dienstverlening. Hij praat met M&L over de problemen en mogelijkheden voor samenwerking in de jeugdzorg, onderwijs en sociale veiligheid. Bending the rules, handelingsverlegen zijn en aanpassen passeren de revue.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Pieterjan van Delden

Pieterjan van Delden (1949) studeerde organisatiepsychologie aan de VU. Hij legt zich toe op de ontwikkeling van samenwerkingsverbanden tussen publieke organisaties. In september 2009 is hij gepromoveerd op dit onderwerp. Hij heeft gepubliceerd over professionele organisaties, de strategie van vereenvoudiging en publieke dienstverlening tussen overheid en markt. Van Delden startte zijn loopbaan als organisatieadviseur en docent organisatiekunde. Hij is gespecialiseerd in de ontwikkeling van professionele organisaties, strategieën van overheden en non-profit instellingen, en netwerkorganisaties. Hij heeft veel projecten gedaan in de sectoren onderwijs en onderzoek, cultuur, zorg, gemeenten, alsmede in het middelgrote bedrijfsleven.

Andere boeken door Pieterjan van Delden

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding

Deel I
Verkenning

2. Samenwerking als uitvoeringsvraagstuk
3. Resultaten in de praktijk
4. Resultaatcondities in de literatuur
5. Onderzoeksaanpak

Deel II
Casuïstiek

6. Praktijksituaties

Deel III
Patronen

7. Ontwikkelingsstadia
8. Lering trekken
9. Doelen bepalen
10. Praktisch samenwerken
11. Structureren
12. Verbreden en verdiepen
13. Omgevingscondities

Deel IV
Verbanden

14. Ontwikkelingscyclus van samenwerkingsverbanden
15. Actoren en de invloed van hun belangen
16. Gedragsimpulsen: energie in de samenwerking
17. Onderhandelen versus samenwerken
18. Procesgang: van buiten af of van binnen uit


Deel V
Conclusies

19. Interventies voor de ontwikkeling van samenwerking
20. Ontwikkelingsscenario's: sturende overheid en maatschappelijke coalities
21. Een exploratieve strategie voor samenwerking
22. Discussie
23. Epiloog

Literatuur

Bijlage 1: Uitvoering van het onderzoek

Bijlage 2: Instrumenten en gegevens onderzoek

Samenvatting

Abstract

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Samenwerking in de publieke dienstverlening