Het belang van het kind in het Nederlands recht
Voorwaarden voor ontwikkeling vanuit een pedagogisch perspectief
Paperback Nederlands 2006 9789066657694Samenvatting
Het belang van het kind voorop! Dat is de strekking van Artikel 3 lid 1, een sleutelartikel uit het Verdrag voor de Rechten van het Kind (IVRK). Ook artikel 6 lid 2 IVRK, het recht op leven en ontwikkeling, is een sleutelartikel. Maar over hoe het begrip ‘het belang van het kind’ in relatie tot het recht op ontwikkeling moet worden uitgelegd bestaat geen eenduidig beeld. Dit leidt tot een ongelijke rechtspositie van kinderen in de verschillende rechtsgebieden.
Margrite Kalverboer en Elianne Zijlstra verschaffen in Het belang van het kind in het Nederlands recht helderheid door het begrip ‘het belang van het kind’ in relatie tot het recht op ontwikkeling uit te leggen vanuit een pedagogisch en ontwikkelings-psychologisch perspectief. Aan de hand van het ontwikkelde model ‘Belang van het kind en voorwaarden voor ontwikkeling’ is een basisvragenlijst opgesteld. Het model kan toegepast worden in de verschillende rechtsgebieden waarmee kinderen te maken kunnen krijgen. De vragenlijst kan worden gebruikt als ondersteuning bij de verschillende (juridische) besluitvormingsprocedures waarin de belangen van kinderen een rol spelen. Met deze uitwerking is een norm ontwikkeld voor de (rechtstreekse) toepassing van het begrip ‘het belang van het kind’ in het Nederlands recht zodat in de verschillende rechtsgebieden op eenduidige wijze rekening kan worden gehouden met de belangen van kinderen en hun recht op ontwikkeling.
Specificaties
Lezersrecensies
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan