Pioniers en bruggenbouwers
Tussen humanisme, vrijzinnigheid en religies
Paperback NL 2019 1e druk 9789067283533Samenvatting
Het levensbeschouwelijk landschap in ons land werd lang gekleurd door twee dominante polen: de gelovigen tegenover de niet- of anti-godsdienstigen. Zij hebben vaak in controverses tegenover elkaar gestaan. Dit boek zoekt naar bruggen. Het wil ook inspelen op het zoeken naar zingeving en verbinding, in deze tijd van vervreemding en individualisering.
Gemeenschappen in de ‘tussenruimte’ tussen die twee polen kunnen die verbindingen bieden en zinzoekers inspireren. In die tussenruimte vinden we diverse gematigde en (religieus-)humanisten, vrijzinnigen en spirituelen. Zij kunnen samen opkomen voor verbindende waarden en mensbeelden.
Dat vraagt publieke ‘vrijplaatsen’ in elke stad, voor ontmoeting, bezinning en dialoog. In dit boek wordt de betekenis onderzocht van de rol van De Vrijplaats, een 60 jarige pionierende vereniging in Den Haag, in 1958 van start gegaan onder de naam Modern Beraad. Het beschrijft haar unieke religieus-humanistische gedachtegoed en haar verbindende zoektochten in die tussenruimte.
Er blijken vele bruggen en perspectieven, om ons allen, zinzoekers, maar vooral humanisten en vrijzinnigen, te inspireren en verbinden. Door versterking en samenwerking kunnen hun gemeenschappen een publieke rol opnemen als maatschappelijke voorhoede en zo de dialoog gaan voeden, vanuit ‘het midden’.
De auteur, Marco Oostdijk, is lange tijd actief in het (religieus-)humanisme als bestuurder, coördinator en vrijwilliger. Hij ontwikkelde zijn visie vanuit die ervaringen, door interviews met hoogleraren en vrijzinnigen en vanuit bronnen over vrijzinnigheid en humanisme in onze tijd.
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan

