Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

ICT Prestatie Indicatoren

De beheerorganisatie meetbaar gemaakt

Paperback Nederlands 2012 9789071501470
Niet leverbaar.

Samenvatting

De laatste jaren is het maken van concrete afspraken over de ICT-serviceverlening steeds belangrijker geworden. Belangrijke oorzaken hiervoor zijn onder meer de stringentere wet- en regelgeving, de hogere eisen die gesteld worden vanuit regievoering over uitbesteden services en de toegenomen complexiteit van informatiesystemen.

Om op de gewenste servicenormen te kunnen sturen, is het belangrijk om een Performance Measurement System (PMS) te ontwikkelen. Daarmee kunnen niet alleen de te leveren ICT-services worden gemeten, maar tevens de benodigde ICT-organisatie om de ICT-services te verlenen.

Het meten van prestaties is alleen zinvol als bekend is wat de doelen zijn van de opdrachtgever. Daarom start dit boek met het beschrijven van de bestuurlijke behoefte van een organisatie en de wijze waarop deze vertaald kunnen worden naar een doeltreffende PMS. Het PMS is hierbij samengesteld uit een meetinstrument voor de vakgebieden service management, project management en human resource management. Voor elk van deze gebieden zijn tevens tal van prestatie-indicatoren benoemd.

Hiermee vormt dit boek een onmisbaar instrument voor zowel ICT-managers, kwaliteitsmanagers, auditors, service managers, project managers, programmamanagers, procesmanagers als human resource managers.

Specificaties

ISBN13:9789071501470
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:224
Uitgever:db metrics
Druk:1
Verschijningsdatum:16-12-2011
Hoofdrubriek:IT-management / ICT

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Bart de Best

Drs. Ing. Bart de Best RI is vanaf 1985 werkzaam in de ICT, momenteel is hij als zzp'er werkzaam als consultant. Hij heeft voornamelijk bij de top 100 van het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid gewerkt. Ruim tien 12 jaar vervulde hij functies in alle fasen van de systeemontwikkeling, inclusief exploitatie en beheer. De laatste 14 jaar heeft hij zich toegelegd op het service management-vakgebied en vervult hij alle aspecten van de kennislevenscyclus van service management, zoals het schrijven en geven van trainingen, het adviseren van beheerorganisaties bij de inrichting, het verbeteren of uitbesteden van het beheer; het examineren van service managers en het reviewen en auditen van beheerorganisaties. Hij is op zowel HTS-niveau als universitair niveau afgestudeerd op het beheervakgebied.

Andere boeken door Bart de Best

Inhoudsopgave

1 Inleiding

Deel 1: Overview
1. Inleiding deel 1

Deel 2: Balanced Scorecard
1. BSC inleiding
2. BSC toepassing
3. BSC samenvatting deel 2

Deel 3: Service management
1. Inleiding deel 3
2. Service management PMS
3. Prestatie indicatoren
4. Samenvatting deel 3

Deel 4: Project management
1. Inleiding deel 4
2. Project management PMS
3. Project management – PI's
4. Samenvatting deel 4

Deel 5: Human Resource Management
1. Inleiding deel 5
2. Human Resource Management PMS
3. Human Resource Management – PI's
4. Samenvatting deel 5

Deel 6: Raakvlakken
1. Inleiding deel 6
2. Benchmarking
3. Outsourcing
4. Servicenormen definiëren
5. Servicenormen meetbaar maken
6. Monitorarchitectuur vormgeven
7. Samenvatting deel 6

Deel 7: Bijlagen
A: Organisatiemodel Weggeman
B: Literatuurlijst
C: Begrippenlijst
D: Afkortingen
E: Websites

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        ICT Prestatie Indicatoren