Drs. Ing. B. de Best RI is vanaf 1985 werkzaam in de ICT. Hij heeft voornamelijk bij de top 100 van het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid gewerkt.
Meer over Bart de BestICT Prestatie Indicatoren
De beheerorganisatie meetbaar gemaakt
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789071501470Samenvatting
De laatste jaren is het maken van concrete afspraken over de ICT-serviceverlening steeds belangrijker geworden. Belangrijke oorzaken hiervoor zijn onder meer de stringentere wet- en regelgeving, de hogere eisen die gesteld worden vanuit regievoering over uitbesteden services en de toegenomen complexiteit van informatiesystemen.
Om op de gewenste servicenormen te kunnen sturen, is het belangrijk om een Performance Measurement System (PMS) te ontwikkelen. Daarmee kunnen niet alleen de te leveren ICT-services worden gemeten, maar tevens de benodigde ICT-organisatie om de ICT-services te verlenen.
Het meten van prestaties is alleen zinvol als bekend is wat de doelen zijn van de opdrachtgever. Daarom start dit boek met het beschrijven van de bestuurlijke behoefte van een organisatie en de wijze waarop deze vertaald kunnen worden naar een doeltreffende PMS. Het PMS is hierbij samengesteld uit een meetinstrument voor de vakgebieden service management, project management en human resource management. Voor elk van deze gebieden zijn tevens tal van prestatie-indicatoren benoemd.
Hiermee vormt dit boek een onmisbaar instrument voor zowel ICT-managers, kwaliteitsmanagers, auditors, service managers, project managers, programmamanagers, procesmanagers als human resource managers.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1: Overview
1. Inleiding deel 1
Deel 2: Balanced Scorecard
1. BSC inleiding
2. BSC toepassing
3. BSC samenvatting deel 2
Deel 3: Service management
1. Inleiding deel 3
2. Service management PMS
3. Prestatie indicatoren
4. Samenvatting deel 3
Deel 4: Project management
1. Inleiding deel 4
2. Project management PMS
3. Project management – PI's
4. Samenvatting deel 4
Deel 5: Human Resource Management
1. Inleiding deel 5
2. Human Resource Management PMS
3. Human Resource Management – PI's
4. Samenvatting deel 5
Deel 6: Raakvlakken
1. Inleiding deel 6
2. Benchmarking
3. Outsourcing
4. Servicenormen definiëren
5. Servicenormen meetbaar maken
6. Monitorarchitectuur vormgeven
7. Samenvatting deel 6
Deel 7: Bijlagen
A: Organisatiemodel Weggeman
B: Literatuurlijst
C: Begrippenlijst
D: Afkortingen
E: Websites
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan