Het projectiemechanisme in de praktijk
Paperback Nederlands 2008 3e druk 9789074899239Samenvatting
"Projectie verandert de wereld in het onbekende gezicht van onszelf" is een kernachtige uitspraak in de Jungiaanse psychologie. Wat zit er achter onze emoties? Wat vertellen emoties, heftige reacties en de drang tot handelen eigenlijk over onszélf? Zien we wel wat we zien? Of is de wereld anders dan we denken? En wat heeft het projectie-mechanisme voor gevolgen voor maatschappij en politiek?
In dit boek legt Karen stap voor stap op de haar bekende heldere wijze het projectiemechanisme uit en geeft tal van praktische aanwijzingen en inzichten om er creatief mee aan de slag te gaan.
Door inzicht te krijgen in dit mechanisme gaat er een wereld voor u open: zowel binnen- als buitenwereld worden helderder, u gaat zuiverder waarnemen, soepeler leven en u wordt veel evenwichter al uw relaties, van liefde tot werk.
Helder en praktisch, veelzijdig en indringend - een echte oogopener.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1: Theorie en achtergronden
1. Inleiding: een stukje projectiedynamiek in vogelvlucht
2. De lagen van de psyche en de collectieve projectie
3. Ego, bewustzijn en persoonlijk onbewuste
4. De schaduw
5. Complexen en projectie
6. Projectie verder uitgediept
7. Projectiestadia
8. Actieve en passieve projectie
9. Dubbele motieven en complementariteit
10. Projectie en idealiseren
11. Besmettelijkheid van projecties
Deel 2: Aan de slag met projecties
12. Waar moet je op letten om projecties te ontmaskeren?
13. Het terugnemen van projecties
14. Het goud in het donker
Deel 3: Projectie in gezin, maatschappij en wereld
15. De schaduw in het klein als bron van de schaduw in het groot
16. Projecties in maatschappij en politiek
17. Bewegingen in het collectief onbewuste
18. Films, visioenen en bewegingen in het collectief onbewuste
19. De positieve rol van de schaduw in maatschappelijke ontwikkelingen
20. De kracht van het individu
Literatuur
Over de schrijfster
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan