Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Van massamerk naar mensmerk

Merken in een veranderende mediacontext

Ingenaaid Nederlands 2005 1e druk 9789075432442
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

'Van Massamerk naar Mensmerk' beschrijft de veranderingen van media in de komende tien jaar, hoe merken zich zullen aanpassen en hoe professionals van vandaag kunnen anticiperen.

Nieuwe mediatechnologie geeft de komende jaren vorm aan een virtuele wereld: een wereld die wordt beleefd op afstand. Deze wereld heeft televisie, telefoon, radio, DVD-speler, navigatiesysteem, MP3 speler, spelcomputer, laptop en PC volledig in zich opgenomen. Elk product met een computerchip is per definitie verbonden en ook producten zonder eigen electronica (de IKEA-kast, een voetbalschoen, de zonnebril) hebben ook in deze virtuele wereld een plekje. Even de mobiel erlangs halen en de virtuele wereld rond dit specifieke product verschijnt direct op elk mogelijk beeldscherm in de buurt (bijvoorbeeld een instructievideo). Nieuwe technologie zal dus de mediabeleving nog veel verder gaan veranderen dan het nu al lijkt te doen.

Merken gaan in deze wereld steeds meer als mensen communiceren. Er ontstaan personal brands die informatie, producten en diensten kant-en-klaar voorschotelen aan de individuele consument. Deze personal brands opereren open, gelijkwaardig en soms zelfs ondergeschikt aan consumenten. Personal brand agents zijn de intelligente virtuele representanten van deze merken.

Deze branded agents verschijnen visueel op oproep elk mogelijk beeldscherm dat maar beschikbaar is; zien eruit als levende wezens, op termijn soms zelfs als mensen. Wij praten letterlijk met ze, in een gesproken dialoog. En zij hebben weer contact onze vrienden, familie en collega's en kunnen zo adviezen geven die heel persoonlijk zijn. Zo worden merken als maatjes die altijd mee ons meereizen.

Merken creeëren 3D werelden waarin zij consumenten zullen verwelkomen. Deze wereld is een mix van entertainment, interactie en vooral ook gaming. Het zijn werelden waar mensen uren kunnen vertoeven. Het is spannend, leerzaam of opwindend om er te zijn. De ervaringen in deze wereld geven consumenten een gespreksonderwerp om het volgende moment over te praten. Op deze wijze verenigen merken steeds vaker consumenten en steeds minder vaak producten.

Veranderingen komen echter nooit als revolutie maar altijd als evolutie. Dat geldt ook voor merkveranderingen. Wie goed kijkt, kan het mensmerk dus al zien, zij het in embryonaal stadium. Het opgroeien van merken is echter in volle gang en volgt de mogelijkheden van de media. Slimme professionals gebruiken de visie uit dit boek om met hun merken te anticiperen op de toekomst. Bij het boek hoort een weblog (http://www.mensmerk.nl) dat de veranderingen van media en merken op de voet volgt.

Dit boek kreeg in 2005 een top 3 nominatie voor de Marketing literatuurprijs.

Specificaties

ISBN13:9789075432442
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:314
Druk:1
Hoofdrubriek:Marketing

Expertrecensies (1)

recensie
Van massamerk naar mensmerk
Mariska Fennema | 23 januari 2006
Welke invloed heeft de exponentiële groei van de informatie- en communicatietechnologie op de ontwikkeling van merken? Erwin van Lun geeft in dit boek zijn visie op deze ontwikkeling en kijkt daarbij vooruit tot het jaar 2015 door de kennis en ervaring die hij heeft op het gebied van kunstmatige intelligentie, ICT en marketing te integreren. De auteur is strategisch merkadviseur en afgestudeerd in kunstmatige intelligentie aan de TU te Delft en Master of Brand Management aan de Erasmus Universiteit.
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
2
1
0
0
0

Over Erwin van Lun

Erwin van Lun (1968) is strategisch merkadviseur, auteur en spreker. Hij studeerde af op kunstmatige intelligentie aan de TU Delft waarna hij tien jaar werkte bij ICT-bedrifj LogicaCMG. Eerst als consultant en nadien als internationaal e-communications manager. vervolgens was hij strategic planner bij Ogilvy te Amsterdam. Onlangs behaalde hij de titel 'Master of Brand Management' aan de Erasmus Universiteit. Hij volgt de ontwikkelingen van merkcommunicatie op de voet via www.mensmerk.nl

Andere boeken door Erwin van Lun

Inhoudsopgave

Woord van de auteur

Dankwoord

Voorwoord Giep Franzen

Voorwoord Rik Riezebos

Deel 1 - De Volwassen Mediacontext

1. Nieuwe bouwsteentjes voor de wereld
2. Mensen blijven mensen.
3. Agents helpen de mens
4. Naar de Volwassen MediaContext

Deel 2 - Merken in Volwassen Mediacontext

5. Een context voor Lovemarks
6. Merkrelaties als vrienden
7. Jezelf laten zien als merk
8. Als merk onder de mensen komen
9. Welkom bij het mensmerk

Deel 3 - Werk aan het Merk!

10. Op naar de personal brand van morgen

Nawoord
Aandachtspunten Personal Brands
Referenties
Noten
Terminologie
Bedrijven- en merkenindex

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Van massamerk naar mensmerk