
Lees verder
Erwin van Lun (1968) is strategisch merkadviseur, auteur en spreker. Hij studeerde af op kunstmatige intelligentie aan de TU Delft waarna hij tien jaar werkte bij ICT-bedrifj LogicaCMG.
Meer over Erwin van Lun'Van Massamerk naar Mensmerk' beschrijft de veranderingen van media in de komende tien jaar, hoe merken zich zullen aanpassen en hoe professionals van vandaag kunnen anticiperen.
Nieuwe mediatechnologie geeft de komende jaren vorm aan een virtuele wereld: een wereld die wordt beleefd op afstand. Deze wereld heeft televisie, telefoon, radio, DVD-speler, navigatiesysteem, MP3 speler, spelcomputer, laptop en PC volledig in zich opgenomen. Elk product met een computerchip is per definitie verbonden en ook producten zonder eigen electronica (de IKEA-kast, een voetbalschoen, de zonnebril) hebben ook in deze virtuele wereld een plekje. Even de mobiel erlangs halen en de virtuele wereld rond dit specifieke product verschijnt direct op elk mogelijk beeldscherm in de buurt (bijvoorbeeld een instructievideo). Nieuwe technologie zal dus de mediabeleving nog veel verder gaan veranderen dan het nu al lijkt te doen.
Merken gaan in deze wereld steeds meer als mensen communiceren. Er ontstaan personal brands die informatie, producten en diensten kant-en-klaar voorschotelen aan de individuele consument. Deze personal brands opereren open, gelijkwaardig en soms zelfs ondergeschikt aan consumenten. Personal brand agents zijn de intelligente virtuele representanten van deze merken.
Deze branded agents verschijnen visueel op oproep elk mogelijk beeldscherm dat maar beschikbaar is; zien eruit als levende wezens, op termijn soms zelfs als mensen. Wij praten letterlijk met ze, in een gesproken dialoog. En zij hebben weer contact onze vrienden, familie en collega's en kunnen zo adviezen geven die heel persoonlijk zijn. Zo worden merken als maatjes die altijd mee ons meereizen.
Merken creeëren 3D werelden waarin zij consumenten zullen verwelkomen. Deze wereld is een mix van entertainment, interactie en vooral ook gaming. Het zijn werelden waar mensen uren kunnen vertoeven. Het is spannend, leerzaam of opwindend om er te zijn. De ervaringen in deze wereld geven consumenten een gespreksonderwerp om het volgende moment over te praten. Op deze wijze verenigen merken steeds vaker consumenten en steeds minder vaak producten.
Veranderingen komen echter nooit als revolutie maar altijd als evolutie. Dat geldt ook voor merkveranderingen. Wie goed kijkt, kan het mensmerk dus al zien, zij het in embryonaal stadium. Het opgroeien van merken is echter in volle gang en volgt de mogelijkheden van de media. Slimme professionals gebruiken de visie uit dit boek om met hun merken te anticiperen op de toekomst. Bij het boek hoort een weblog (http://www.mensmerk.nl) dat de veranderingen van media en merken op de voet volgt.
Dit boek kreeg in 2005 een top 3 nominatie voor de Marketing literatuurprijs.