Lees verder
Kennis, mensen en organisaties
Over de betekenis van kennis en toepassing van kennis in en tussen organisaties
Gebonden Nederlands 1999 9789076542010Samenvatting
Is kennismanagement een exclusief terrein voor experts en technologen? Nee, talloze mensen gebruiken kennis in hun beroep: in grote en kleine ondernemingen, bij bedrijven en overheden. Kennis zit verstopt in uw dagelijkse werk en in de producten en diensten die uw organisatie oplevert. Iedereen die plannen maakt, projecten voorbereidt en beleid opstelt, heeft kennis nodig. Iedereen werkt met kennis, van hoog tot laag op de werkvloer en de managers moeten over alle zaken besluiten nemen.
In dit boek beschrijven Groen en Vasbinder wat de bijzondere eigenschappen van kennis zijn, zodat u het gedrag van collega's, managers en consultants beter zult begrijpen. Ontdek wat uw organisatie goed kan en in welke nieuwe producten dat zichtbaar wordt. Organiseer de uitwisseling van kennis op en tussen uw afdelingen efficiënter en effectiever. Zorg ervoor dat kennis expliciet wordt, maar investeer niet in de verkeerde kennisdragers. Laat opleidingsprogramma's beter aansluiten bij de kerncompetenties van uw organisatie en maak slimmer gebruik van de externe deskundigheid die u inhuurt. Bedenk niet alles zelf.
Kennis is een concurrentiefactor geworden en het wordt voor organisaties van levensbelang de juiste kennis te kunnen vinden, te distribueren en toe te passen. Dit boek reikt daarvoor de benodigde informatie aan. Aan de hand van de voorbeelden die in dit boek worden beschreven leert u welke stappen en maatregelen u concreet kunt nemen, overal in de organisatie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Kennis
1. Kennis en economie
2. Eigenschappen van kennis
Deel 2 - Mensen en kennis
3. Van verborgen kennis naar zichtbare kennis
4. Van zichtbare kennis naar toepasbare kennis
Deel 3 - Kennis in organisaties
5. Rendabel maken van kennis
6. De interne kennisinfrastructuur
7. Kennis verwerven
8. Kennis combineren
Deel 4 - Kennis tussen organisaties
9. Kennis uit samenwerking
10. Ontwikkelen van samenwerking
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan