Getting the Right Things Done (NL-versie)
Een praktische handleiding voor planning en uitvoering
Ingenaaid Nederlands 2007 1e druk 9789078413028Samenvatting
Terecht is er veel geschreven over de procesmatige aspecten van Lean. 'Getting the Right Things Done' verlegt de aandacht naar Lean management: Strategy Deployment (het effectueren van strategie). ‘Alleen maar’ het verbeteren van alle processen blijkt namelijk niet voldoende. Er is meer nodig:
1. focus: wat moeten we absoluut bereiken – en waaraan besteden we dus ook nadrukkelijk geen tijd?
2. afstemming: hoe ontsluiten we de benodigde inzichten en kennis binnen de organisatie? hoe houden we de verschillende belangen voor ogen? hoe zorgen we voor draagvlak? hoe verbeteren we geen losse processen en afdelingen, maar de totale organisatieprestatie? hoe vertalen we strategische doelen naar activiteiten op de vloer?
2. snel reageren op kansen en bedreigingen
Laten we eerlijk zijn: de meeste organisaties hebben dit maar zeer ten dele voor elkaar:
- bijna alle projecten en initiatieven krijgen commitment (weinig focus)
- afdelingsbelangen zijn vaak belangrijker dan het totaalresultaat en strategie blijft iets abstracts voor de directie met weinig relatie tot de werkvloer of Lean-initiatieven (weinig afstemming)
- en we merken pas achteraf dat iets niet is gelukt waarna we gaan verklaren waarom het niet gelukt is (geen snelle reactie)
‘Getting the Right Things Done’ laat zien hoe je dit met Strategy Deployment wél kunt bereiken en wat je moet inrichten om hier steeds beter in te worden. Het boek helpt een antwoord te vinden op de volgende vragen:
- Wat zijn de grondbeginselen van Strategy Deployment?
- Wat komt er allemaal kijken bij een implementatie?
- Wat zijn de onderliggende mentale modellen en in welke opzichten verschillen die van de traditionele managementideeën?
- Wat voor soort management is ervoor nodig?
Strategy deployment is een beproefde methode voor planning en uitvoering die al meer dan 25 jaar door bedrijven als Toyota wordt gebruikt om mensen op alle niveaus van een organisatie ‘mee te krijgen’ en op die manier de markt te domineren. De auteur, Pascal Dennis, is een voormalig manager van Toyota.
Dit boek is bedoeld voor leiders op alle niveaus (dus niet alleen voor executives) en uit alle sectoren.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan