Managing to Learn
gebruik van het managementproces A3: problemen oplossen, overeenstemming bereiken, coachen en aansturen
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789078413042Samenvatting
Managing to Learn is geschreven door Toyota-veteraan John Shook. Shook was de eerste westerse manager bij Toyota in Japan, voordat Toyota internationaal ging uitbreiden. Eén van zijn belangrijkste opdrachten was het ‘vertalen’ van Toyota’s Lean managementsysteem naar buiten Japan ten behoeve van die internationalisering. Tegenwoordig heeft Shook Jim Womack opgevolgd als CEO van ons Amerikaanse zusterinstituut.
Shook onthult de ideeën die ten grondslag liggen aan het cruciale A3 managementproces in het hart van Lean management en Lean leiderschap. Geschreven als een dialoog tussen een manager en zijn leidinggevende legt het boek uit hoe “A3 denken” managers en executives helpt met het identificeren, vastleggen en vervolgens oppakken van de problemen en uitdagingen voor de organisatie, vooral op tactisch (of middenmanagement-)niveau. Shook noemt deze aanpak, die is vastgelegd in de eenvoudige structuur van een A3, “de sleutel tot het hele systeem van Toyota in het ontwikkelen van talent en de voortdurende verdieping van haar kennis en capaciteiten.”
Hoewel A3 vooral bekend is als techniek om problemen op te lossen, leert een grondige bestudering van dit boek dat de kracht van A3 in andere zaken ligt. Belangrijke aspecten die in dit boek concreet worden gemaakt zijn onder meer:
- Het niet verenigen maar juist uit elkaar trekken van autoriteit (macht, zeggenschap, mandaat) en verantwoordelijkheid
- A3-mentoring als gerichte ontwikkeling – méér dan alleen vragen stellen
- Complexiteit is een primitieve toestand; eenvoud markeert het einde van een verfijningsproces
Daarnaast worden alle aspecten geïllustreerd die in het boek Understanding A3 Thinking van Art Smalley en Durward K. Sobek II expliciet zijn gemaakt.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan