
Lees verder
Marischka Setz (1964) is organisatieadviseur en interim-manager. Haar voornaamste werkzaamheden omvatten (marketing)strategie en implementatie, business development en coaching. Vooral de mix van het uitdenken en het doen bevalt Marischka goed. Het begeleiden van mensen die zich in het bedrijfskundig analyseren willen bekwamen is dan ook op haar lijf geschreven.
Meer over de auteurs'Models' is geschreven voor iedereen die zich een bedrijfskundige kijk op de wereld en de organisaties daarin eigen wil maken. Dit boek levert bijvoorbeeld een schat aan informatie voor iedereen die te maken heeft met het analyseren van organisaties met als doel de organisatie verder te helpen. Zo kunnen managers dit boek uitstekend gebruiken voor hun periodieke controle, waarin wordt teruggekeken of gedaan is wat had moeten gebeuren; en om vooruit te kijken of de uitgezette koers nog wel de juiste is, of er aanleidingen zijn om bij te sturen. Met andere woorden: om te managen. En, niet onbelangrijk, het voldoet ook uitstekend als raadpleegwerk om uw adviseurs te volgen en te beoordelen.
Daarnaast ontsluit 'Models' ruim 250 veelgebruikte en ook minder bekende, maar zeer goed werkende, modellen.
Deze 'Yellow Pages' van de bedrijfskunde laten verder zien hoe een bedrijfskundige analyse in elkaar gezet kan worden en hoe modellen gekozen kunnen worden. De modellen kunnen op verschillende manieren 'gevonden' worden met behulp van verschillende indexen op de bijbehorende gratis website www.businessmodellen.comwww.businessmodellen.com. Hier zijn ook aanvullende informatie, formats en voorbeelden te vinden. Zo vormt 'Models' een zeer nuttig naslagwerk.
Bijzonder aan het boek is dat het uitnodigt tot een andere manier van kijken. Dit geeft vaak zicht op een oplossing van een ogenschijnlijk onoplosbaar vraagstuk. Met de verwijzingen die bij elk model worden gegeven, kunnen eenvoudig andere modellen gevonden worden die soortgelijke vraagstukken onderzoeken, soortgelijke antwoorden opleveren of juist een volgende stap invullen.
samenvatting managementliteratuur management bedrijfseconomie modellen innovatie leiderschap verandering tijdmanagement strategie persoonlijke effectiviteit kennismanagement organisatiekunde personeelsmanagement kennis bijhouden evolutie efficiëntie competitive advantage topmanagement besluitvorming